Внимание! Вы используете устаревшую версию браузера.
Для корректного отображения сайта настоятельно рекомендуем Вам установить более современную версию одного из браузеров, представленных справа. Это бесплатно и займет всего несколько минут.
Спробувати Оформити передплату
Спробувати Оформити передплату
Чи може ФОП заводити трудові книжки на вперше працевлаштованих працівників?
Ірина Петрусенко, експерт, ЛІГА:ЗАКОН

Який порядок оформлення найманих працівників ФОП? Чи може ФОП заводити трудові книжки на вперше працевлаштованих працівників?

(Інна М.)

При прийнятті на роботу фізична особа – підприємець (далі – ФОП) виконує всі вимоги трудового законодавства, адже якщо ФОП використовує працю фізичних осіб, він є роботодавцем.

<...> роботодавець – юридична особа (її філія, відділення, інший відокремлений підрозділ чи її представництво) або самозайнята особа, яка використовує найману працю фізичних осіб на підставі укладених трудових договорів (контрактів) та несе обов'язки із сплати їм заробітної плати, а також нарахування, утримання та сплати податку на доходи фізичних осіб до бюджету, нарахувань на фонд оплати праці, інші обов'язки, передбачені законами.

(пп. 14.1.222 ПКУ)

Відносини між роботодавцем і працівником будуються на основі трудового договору.

Нагадаємо, що відповідно до ст. 24 КЗпП працівник може бути допущений до роботи тільки після:

• укладення трудового договору;

• оформлення наказу (розпорядження) про прийняття на роботу;

• подання повідомлення органам ДФСУ про прийняття працівника на роботу.

Трудове законодавство поширюється на всіх роботодавців, тому ФОП зобов'язаний вести кадрову документацію, пов'язану з оформленням трудових відносин із найманими працівниками.

Оскільки ФОП ведуть спрощений облік, то під кадровою документацією для них маються на увазі:

• документи, що регламентують порядок використання найманої праці (правила внутрішнього трудового розпорядку);

• документи обліку робочого часу (табель обліку робочого часу);

• накази (розпорядження) про прийняття та звільнення з роботи, надання відпустки, направлення у відрядження тощо.

ФОП може створювати накази в довільній формі, але із зазначенням обов'язкових реквізитів, або брати за основу чи використовувати повністю зразки, затверджені Наказом № 489.

Так, ФОП не має обов'язку вести (оскільки п. 7.1 Інструкції № 58 стосується тільки підприємств):

– особові справи працівників (хоча за власним бажанням і для зручності він може це робити);

– книги обліку бланків трудових книжок і вкладишів до них;

– книгу обліку руху трудових книжок.

Заповнення трудової книжки ФОП

ФОП веде трудові книжки працівників, які працюють у нього за основним місцем роботи понад 5 днів (п. 1.1 Інструкції № 58).

Записи в трудову книжку ФОП робить самостійно при прийнятті на роботу відповідно до укладеного трудового договору, а також при його розірванні.

Про порядок заповнення трудової книжки також читайте в матеріалі "Трудова книжка: оформлення та ведення" видання БУХГАЛТЕР&ЗАКОН (№ 50 за 2016 рік).

Записи у трудовій книжці ФОП засвідчує своїм підписом і печаткою (за її наявності).

Трудові книжки працівників, праця яких пов'язана з наданням послуг (кухарі, няні, водії тощо), зберігаються у працівників (абз. 1 п. 2.21-1 Інструкції № 58).

Перше робоче місце працівника у ФОП

На сьогодні питання, чи має право ФОП заводити трудову книжку на найманого працівника, який працевлаштувався до ФОП на перше робоче місце, залишається спірним.

Так, Мінсоцполітики висловило думку, що ФОП мають право оформляти трудову книжку на працівників, які працевлаштовуються вперше (див. лист від 03.12.2015 р. № 492/06/186-15).

Першу сторінку (титульний аркуш) трудової книжки повинна підписувати особа, відповідальна за її видачу, потім ставиться печатка підприємства (або печатка відділу кадрів), на якому вперше заповнювали трудову книжку (п. 2.12 Інструкції № 58). Тобто, якщо виходити з норми Інструкції № 58, то ФОП не має права завіряти титульний аркуш трудової книжки.

Крім того, Мінпраці стверджує, що ФОП не має права заводити трудову книжку для працівника, а підтвердженням його стажу буде письмовий трудовий договір із зазначенням періоду роботи (див. лист від 23.03.2006 р. № ДЦ-12-1528/0/6-06).

Своєю чергою, Мін'юст рекомендував Мінсоцполітики внести зміни до Інструкції № 58 (лист від 24.03.2006 р. № 21-5-172). Але й досі цього не сталося.

Тож, на думку видання БУХГАЛТЕР&ЗАКОН, не буде порушенням, якщо ФОП заведе на працівника трудову книжку та заповнить її титульний аркуш, засвідчивши своїм підписом та своєю печаткою (у разі її наявності). У разі якщо ФОП цього не зробить, то адміністративну відповідальність до нього застосувати не можуть, тому що це не є порушенням трудового законодавства (див. лист від 23.03.2006 р. № ДЦ-12-1528/0/6-06).

Також на цю тему читайте матеріали видання БУХГАЛТЕР&ЗАКОН (№ 50 за 2016 рік):

"Вимушені переселенці із зони АТО без трудових книжок: особливості працевлаштування";

"З основного місця роботи на роботу за сумісництвом: заповнюємо трудову книжку".

Мати доступ до номерів і всіх статей видання Ви зможете за умови передплати на електронне видання БУХГАЛТЕР&ЗАКОН
Контакти редакції:
bz@ligazakon.ua