Внимание! Вы используете устаревшую версию браузера.
Для корректного отображения сайта настоятельно рекомендуем Вам установить более современную версию одного из браузеров, представленных справа. Это бесплатно и займет всего несколько минут.
Спробувати Оформити передплату
Спробувати Оформити передплату
Придбання візиток для працівників: чи потрібно утримувати ПДФО
Ірина Петрусенко, експерт, ЛІГА:ЗАКОН

Чи виникає об'єкт оподаткування ПДФО в разі придбання роботодавцем візитних карток для працівників?

(Анастасія К.)

Визначення доходу з джерелом походження з України та додаткового блага наведені в п. 14.1 ПКУ.

<...> додаткові блага – кошти, матеріальні чи нематеріальні цінності, послуги, інші види доходу, що виплачуються (надаються) платнику податку податковим агентом, якщо такий дохід не є заробітною платою та не пов'язаний з виконанням обов'язків трудового найму або не є винагородою за цивільно-правовими договорами (угодами), укладеними з таким платником податку (крім випадків, прямо передбачених нормами розділу IV цього Кодексу).

(пп. 14.1.47 ПКУ)

<...> дохід з джерелом їх походження з України – будь-який дохід, отриманий резидентами або нерезидентами, у тому числі від будь-яких видів їх діяльності на території України (включаючи виплату (нарахування) винагороди іноземними роботодавцями), її континентальному шельфі, у виключній (морській) економічній зоні, у тому числі, але не виключно, доходи у вигляді:

а) процентів, дивідендів, роялті та будь-яких інших пасивних (інвестиційних) доходів, сплачених резидентами України;

б) доходів від надання резидентам або нерезидентам в оренду (користування) майна, розташованого в Україні, включаючи рухомий склад транспорту, приписаного до розташованих в Україні портів;

в) доходів від продажу рухомого та нерухомого майна, доходів від відчуження корпоративних прав, цінних паперів, у тому числі акцій українських емітентів;

г) доходів, отриманих у вигляді внесків та премій на страхування і перестрахування ризиків на території України;

ґ) доходів страховиків – резидентів від страхування ризиків страхувальників – резидентів за межами України;

д) інших доходів від діяльності, у тому числі пов'язаних з повною або частковою переуступкою прав та обов'язків за угодами про розподіл продукції на митній території України або на територіях, що перебувають під контролем контролюючих органів (у зонах митного контролю, на спеціалізованих ліцензійних митних складах тощо);

е) спадщини, подарунків, виграшів, призів;

є) заробітної плати, інших виплат та винагород, виплачених відповідно до умов трудового та цивільно-правового договору;

ж) доходів від зайняття підприємницькою та незалежною професійною діяльністю.

(пп. 14.1.54 ПКУ)

Тобто з наведених вище норм ПКУ випливає, що доходом у вигляді додаткового блага є будь-який дохід, що виплачується (надається) платнику податків податковим агентом, якщо такий дохід не є заробітною платою та не пов'язаний із виконанням обов'язків трудового найму або не є винагородою за договорами цивільно-правового характеру.

А тепер про мету придбання візиток підприємством для працівників. Така операція проводиться тільки для забезпечення діяльності підприємства, а точніше для реклами роботодавця, оскільки працівник, як представник підприємства, надаватиме візитні картки партнерам, клієнтам, контрагентам тощо. Працівник же, зі свого боку, використовує візитки лише при виконанні трудових обов'язків, так само як робоче місце (стіл, крісло, канцелярські товари тощо).

Тож, на думку видання БУХГАЛТЕР&ЗАКОН, працівник жодних особистих благ у випадку придбання підприємством візиток, на яких зазначено, зокрема, логотип, реквізити суб'єкта господарювання й особисті дані такого працівника, не отримує.

Однак, не все так просто. Податківці не стомлюються нас дивувати фіскальними роз'ясненнями щодо оподаткування ПДФО деяких видів доходів. Так, посилаючись на ті самі норми ПКУ, фахівці відомства в роз'ясненні з розділу 103.02 модуля БАЗА ПОДАТКОВИХ ЗНАНЬ зазначають, що вартість виготовлених підприємством візиток для працівника є додатковим благом і включається до загального оподатковуваного доходу.

Враховуючи викладене, візитні картки, виготовлені для працівників, на яких зазначені, зокрема, логотип, реквізити суб'єкта господарювання та особисті дані конкретного працівника, є додатковим благом, отриманим платником податків від роботодавця, та їх вартість включається до загального оподатковуваного місячного доходу, з якого утримується податок за ставкою, встановленою п. 167.1 ст. 167 ПКУ (18 відсотків).

(роз'яснення з розділу 103.02 модуля БАЗА ПОДАТКОВИХ ЗНАНЬ)

Отже, податківці вважають, що візитки, виготовлені для працівників підприємства із зазначенням їхніх особистих даних, логотипу і реквізитів підприємства (роботодавця) є доходом у вигляді додаткового блага. Тобто з такого доходу потрібно утримувати ПДФО за ставкою 18 відсотків, а відповідно й військовий збір за ставкою 1,5 відсотка. Крім того, при визначенні об'єкта оподаткування ПДФО потрібно застосовувати підвищуючий коефіцієнт (нагадаємо, що для визначення об'єкта оподаткування військовим збором застосування підвищуючого коефіцієнта нормами ПКУ не передбачено).

Видання БУХГАЛТЕР&ЗАКОН не поділяє таку позицію, а, як було зазначено вище, вважає, що витрати на придбання візиток з особистими даними працівників і реквізитами підприємства не що інше, як лише витрати роботодавця, тож про дохід працівника мови бути не може. Проте, враховуючи протилежну позицію фіскалів, мусимо попередити, що найімовірніше захищати придбання візиток для працівників від оподаткування ПДФО та військовим збором доведеться в суді.

Мати доступ до номерів і всіх статей видання Ви зможете за умови передплати на електронне видання БУХГАЛТЕР&ЗАКОН
Контакти редакції:
bz@ligazakon.ua