Внимание! Вы используете устаревшую версию браузера.
Для корректного отображения сайта настоятельно рекомендуем Вам установить более современную версию одного из браузеров, представленных справа. Это бесплатно и займет всего несколько минут.
Спробувати Оформити передплату
Спробувати Оформити передплату
Реформа оплати праці: в новий рік – за новими правилами
Ірина Петрусенко, експерт, ЛІГА:ЗАКОН

Документ:

Кому читати:

суб'єктам господарювання

Що сталося:

внесено зміни до законодавчих актів стосовно оплати праці, пенсійного забезпечення громадян, сплати ЄСВ, діяльності фондів соціального страхування, освіти і порядку забезпечення та виплати стипендій, верифікації та моніторингу соціальних виплат, монетизації пільг тощо

Набирає чинності:

01.01.2017 року

Законом № 1774 внесено численні зміни до законодавчих актів стосовно оплати праці, пенсійного забезпечення громадян, сплати ЄСВ, діяльності фондів соціального страхування, освіти і порядку забезпечення та виплати стипендій, верифікації та моніторингу соціальних виплат, монетизації пільг тощо. Далі – коротко про головні зміни, запропоновані цим Законом.

Оплата праці

Встановлено новий порядок формування тарифної сітки оплати праці.

Так, замість єдиної тарифної системи оплати праці в Україні з'являться різні: тарифна та інші системи, які формуються на оцінках складності виконуваних робіт і кваліфікації працівників.

У бюджетній сфері мінімальна тарифна ставка (посадовий оклад) встановлюватиметься Кабміном.

У небюджетній сфері підприємства визначатимуть тарифні ставки самостійно у колективних договорах.

При цьому мінімальна тарифна ставка не може бути нижчою за прожитковий мінімум, встановлений для працездатних осіб на 1 січня календарного року.

З 1 січня 2017 року змінюється поняття мінімальної зарплати (Законом № 1774 внесено зміни до ст. 95 КЗпП). Відтепер під таким поняттям матимемо на увазі встановлений законом мінімальний розмір оплати праці за виконану працівником місячну (годинну) норму праці.

Мінімальна зарплата лишається державною соціальною гарантією, обов'язковою на всій території України для підприємств, установ, організацій усіх форм власності й господарювання та фізичних осіб, які використовують працю найманих працівників, за будь-якою системою оплати праці.

З 1 січня 2017 р. розмір мінімальної заробітної плати вже не буде змінюватися протягом року залежно від перегляду прожиткового мінімуму.

Разом з тим виключено норму, за якою до мінімальної зарплати не включаються доплати, надбавки, заохочувальні та компенсаційні виплати (зміни внесено до ст. 31 Закону про оплату праці).

Водночас розмір зарплати працівника за повністю виконану місячну (годинну) норму праці не може бути нижчим за розмір мінімальної зарплати.

Якщо ж нарахована зарплата за виконану місячну норму праці є нижчою за розмір мінімальної зарплати, тоді роботодавець має провести доплату до рівня мінімальної зарплати, яку слід виплачувати щомісяця одночасно з виплатою зарплати.

Під час обчислення розміру зарплати працівника для забезпечення її мінімального розміру не враховуються доплати за роботу в несприятливих умовах праці та підвищеного ризику для здоров'я, за роботу в нічний та надурочний час, роз'їзний характер робіт, премії до святкових і ювілейних дат.

Якщо розмір зарплати у зв'язку з періодичністю виплати її складових є нижчим за розмір мінімальної зарплати, проводиться доплата до рівня мінімальної заробітної плати.

У разі укладення трудового договору про роботу на умовах неповного робочого часу, а також за невиконання працівником у повному обсязі місячної (годинної) норми праці мінімальна заробітна плата виплачується пропорційно до виконаної норми праці.

Водночас встановлено, що мінімальний посадовий оклад (тарифна ставка) установлюється в розмірі, не меншому за прожитковий мінімум, установлений для працездатних осіб на 1 січня календарного року (у 2017 році – 1600 грн).

Заробітна плата або посадові оклади вже не розраховуватимуться на основі мінімальної заробітної плати, а визначатимуть їх у співвідношенні до прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого на 1 січня календарного року.

Тож саме такі норми передбачено Законом № 1774, якими з 01.01.2017 року вносяться зміни до ст. ст. 95, 96 КЗпП та ст. ст. 3, 31, 6 Закону про оплату праці.

Окрім того, Прикінцевими та перехідними положеннями Закону № 1774 передбачено, що мінімальна зарплата після 01.01.2017 р. не застосовується як розрахункова величина для визначення посадових окладів і заробітної плати працівників та інших виплат.

Мінімальна зарплата після 01.01.2017 р. не застосовується як розрахункова величина в колдоговорах та угодах усіх рівнів. Сторонам, які уклали колдоговори й угоди, у 3-місячний строк мають привести їх норми у відповідність до вимог Закону № 1774 згідно із законодавством.

До внесення змін у колдоговори й угоди всіх рівнів щодо незастосування мінімальної зарплати як розрахункової величини вона застосовується в розмірі прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Соціальне страхування

Законом № 1774 передбачено:

• завершення реорганізації ФСС НВВ і ФСС з ТВП та запровадження діяльності Фонду соціального страхування України як нової соціальної інституції;

• відновлення щорічного перерахунку щомісячних страхових виплат потерпілим на виробництві;

• здійснення перерахунку страхових виплат потерпілим на виробництві, розміри яких у перерахунку на 100 % втрати працездатності менше мінімальної заробітної плати.

Зміни щодо ЄСВ

Розмір мінімального страхового внеску, як і раніше, залежатиме від розміру мінімальної зарплати, на 2017 рік вона встановлюватиметься на рівні 3200 грн (додатково див. матеріал "Закон про Держбюджет на 2017 рік: основні показники" видання БУХГАЛТЕР&ЗАКОН (№ 01-02 за 2017 рік)), тобто мінімальний страховий внесок з 01.01.2017 р. становитиме 704 грн (3200 х 22 %). А це означає дві дуже важливі речі, які почнуть працювати з 01.01.2017 р.:

• роботодавцям доведеться не тільки переглянути оклади працівників, а й здійснювати доплату з ЄСВ у розмірі не менше мінімального страхового внеску під час нарахування зарплати та інших виплат працівникам, у новому збільшеному розмірі;

• зросте і навантаження на фізичних осіб – підприємців (далі – ФОП), адже з наступного року мінімальна щомісячна сума ЄСВ "за себе" для них зросте вдвічі (ще в грудні 2016 р. така сума становила 352 грн).

ФОП (крім платників єдиного податку першої групи) зобов'яжуть сплачувати ЄСВ не нижче мінімального страхового внеску. Тобто ФОП на загальній системі слід чекати додаткових витрат у 704 грн за місяці, коли вони не отримають доходи.

Законом № 1774 узагальнюються правила сплати ЄСВ підприємцями "за себе":

• всі пенсіонери-ФОП, незалежно від обраної ними системи оподаткування, звільняються від сплати ЄСВ "за себе";

• усіх інших ФОП зобов’яжуть сплачувати ЄСВ не нижче мінімального страхового внеску у розрахунку на місяць. Тобто підприємцям на загальній системі слід чекати додаткових витрат у вигляді сплати ЄСВ "за себе" за місяці, коли вони не отримають доходи. Для підприємців – платників єдиного податку нічого не зміниться – вони й надалі сплачуватимуть "за себе" ЄСВ у самостійно визначеному розмірі, але в розрахунку на місяць не нижче мінімального страхового внеску.

Але у зв'язку зі встановленням нового розміру мінзарплати платники єдиного податку першої групи отримають пільгу.

"Для платників, віднесених до першої групи платників єдиного податку, визначених у підпункті 1 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України, ця сума не може бути меншою за 0,5 мінімального страхового внеску із зарахуванням відповідних періодів здійснення підприємницької діяльності до страхового стажу, який обчислюється відповідно до статті 24 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", пропорційно до сплаченого єдиного внеску."

(п. 30 Закону № 1774)

Тобто платники єдиного податку першої групи зможуть у 2017 році (до чергового зростання мінімальної зарплати) сплачувати ЄСВ "за себе" на рівні грудня 2016 року (352 грн х 0,5). При цьому до страхового стажу для нарахування пенсій такі місяці будуть зараховуватися пропорційно сплаченому ЄСВ.

Легалізація відносин у сфері зайнятості та оплати праці

1. Запровадження на ринку праці нового механізму контролю, пов'язаного з наданням повноважень зі здійснення контролю у сфері зайнятості та оплати праці виконавчим органам рад міст обласного значення та об'єднаних територіальних громад.

2. Встановлення зобов'язання для ФОП сплачувати ЄСВ.

3. Посилення відповідальності юридичних і ФОП за недопуск державного інспектора праці до проведення перевірки:

• штраф у розмірі до трьох мінімальних заробітних плат у всіх випадках недопущення інспекторів до перевірки, крім випадку, коли темою перевірки є неоформлення трудових договорів з працівниками та виплата зарплат "у конверті";

• у розмірі 100 мінімальних заробітних плат в разі недопущення державного інспектора праці до перевірки, коли вона здійснюється з метою виявлення працівників з неоформленими трудовими договорами, виплати заробітної плати без нарахування та сплати ЄСВ (виплата зарплати "у конверті").

Таким чином, за недопуск державного інспектора праці до перевірки застосовуватиметься штраф у розмірі до трьох МЗП, крім випадку, коли темою перевірки є неоформлення трудових договорів з працівниками та виплата заробітної плати без нарахування та сплати ЄСВ. А от коли інспектор прийшов виявляти факти виплати зарплат "у конверті" – його недопуск оцінено у 100 МЗП.

Пенсійне забезпечення

У частині пенсійного забезпечення на 2017 рік передбачено:

– продовження особливого порядку виплати пенсій для працюючих пенсіонерів;

– визначення максимального розміру пенсії в абсолютній сумі на рівні 10740 грн.

Стипендії студентам (курсантам) вищих навчальних закладів

Пропонується уповноважити Кабмін визначати порядок виплати соціальних стипендій для окремих категорій осіб, яким законами України надано це право (п. 40 Закону № 1774).

Надання адмінпослуг, сплата судового збору та держмита

Також Законом № 1774 у цілій низці платежів, як-то надання адміністративних послуг, сплата судового збору та держмита, прив'язано розмір платежів до прожиткового мінімуму для працездатних осіб (замість мінімальної заробітної плати, як було до цього).

Також про інші законодавчі новації можна дізнатися із матеріалів видання БУХГАЛТЕР&ЗАКОН (№ 01-02 за 2017 рік):

"Новорічне дежавю: податок на прибуток і трансфертне ціноутворення";

"Новорічне дежавю: ПДВ";

"Новорічне дежавю: акцизний податок";

"Новорічне дежавю: ПДФО";

"Новорічне дежавю: єдиний податок";

"Новорічне дежавю: інші податки і збори";

"Закон про Держбюджет на 2017 рік: основні показники";

"Бюджетний кодекс – 2017: від підтримки місцевих бюджетів до розподілу субвенцій".

Мати доступ до номерів і всіх статей видання Ви зможете за умови передплати на електронне видання БУХГАЛТЕР&ЗАКОН
Контакти редакції:
bz@ligazakon.ua