Внимание! Вы используете устаревшую версию браузера.
Для корректного отображения сайта настоятельно рекомендуем Вам установить более современную версию одного из браузеров, представленных справа. Это бесплатно и займет всего несколько минут.
Спробувати Оформити передплату
Спробувати Оформити передплату
Система електронного адміністрування реалізації пального: новації 2017 року
Влада Карпова, к. е. н., експерт, ЛІГА:ЗАКОН

"Новорічні" корективи, внесені до ПКУ, торкнулися й акцизного податку з операцій перевищення обсягів пального. Видання БУХГАЛТЕР&ЗАКОН уже розглядало ці нововведення, і зараз настав час поговорити про них докладніше.

Новація 1: зміна ставок акцизного податку

На деякі види пального з 01.01.2017 р. змінилися ставки акцизного податку (пп. 215.3.4 ПКУ).

Таблиця

№ з/п

Код товару (продукції) згідно з

УКТ ЗЕД 

Опис товару (продукції) згідно з УКТ ЗЕД

Ставки акцизного податку (євро за 1000 літрів, приведених до t 15° C)

с 01.01.2017 р.

до 01.01.2017 р.

1

2707 50 10 00

2707 50 90 00

суміші ароматичних вуглеводнів, з яких 65 % об'ємних одиниць або більше (включаючи втрати) переганяється при температурі до 250° C за методом, визначеним згідно з ASTM D 86

213,50

171,50

2

2710 12 11 10

2710 12 11 20

2710 12 11 90*

Легкі дистиляти для специфічних процесів переробки

213,50

171,50

* У новій класифікації дистиляти за кодом 2710 12 11 90 входять до наступної групи, однак з примітки до неї вбачається, що тут було допущено помилку. Так, у групі, у якій значиться дистилят з кодом 2710 12 11 90, вказано "крім зазначених у товарних підкатегоріях 2710 12 11 90". Втім, ставка акцизного податку від цього не змінюється.

3

2710 12 15 10

2710 12 15 20

2710 12 15 90

для хімічних перетворень у процесах, крім зазначених у товарних підкатегоріях

2710 12 11 10,

2710 12 11 20,

2710 12710 90 

213,50

171,50

Бензини спеціальні:

4

2710 12 21 00

уайт-спірит

213,50

171,50

5

2710 12 25 00

інші спеціальні бензини

213,50

171,50

6

2710 12 41 11

2710 12 41 12

2710 12 41 13

2710 12 41 31

2710 12 41 32

2710 12 41 33

2710 12 41 91

2710 12 41 92

2710 12 41 93

2710 12 45 01

2710 12 45 02

2710 12 45 09

2710 12 49 01

2710 12 49 02

2710 12 49 09

бензини моторні із вмістом свинцю

0,00,013 г/л або менше: із вмістом не менш як 5 мас. % біоетанолу або не менш як 5 мас. % етил-тре-бутилового ефіру або їх суміші

213,50

171,50

7

2710 12 41 14

2710 12 41 15

2710 12 41 19

2710 12 41 34

2710 12 41 35

2710 12 41 39

2710 12 41 94

2710 12 41 95

2710 12 41 99

2710 12 45 12

2710 12 45 13

2710 12 45 99

2710 12 49 12

2710 12 49 13

2710 12 49 99

інші бензини

213,50

171,50

8

2710 20 90 00

інші

нафтопродукти

213,50

171,50

9

2710 12 51 10

2710 12 51 20

2710 12 51 90

2710 12 59 10

2710 12 59 20

2710 12 59 90

із вмістом свинцю більш як 0,013 г/л

213,50

171,50

10

2710 12 90 00

Інші легкі дистиляти

213,50

171,50

Середні дистиляти:

11

2710 19 11 10

2710 19 11 20

2710 19 11 90

для специфічних процесів переробки

213,50

171,50

12

2710 19 15 10

2710 19 15 20

2710 19 15 90

для хімічних перетворень у процесах, не зазначених у товарній категорії 2710 19 11

213,50

171,50

13

2710 19 31 01

2710 19 31 10

2710 19 31 20*

2710 19 31 30*

2710 19 31 40*

2710 19 35 01

2710 19 35 10

2710 19 35 20*

2710 19 35 30*

2710 19 35 40*

2710 19 43 00

2710 19 46 00

2710 19 47 10

2710 19 47 90*

2710 19 48 00*

2710 20 11 00

2710 20 15 00

2710 20 17 00*

2710 20 19 00*

Важкі дистиляти (газойль)

139,50

95

* Зверніть увагу: це нові коди, яких раніше не було.

14

2710 19 62 00

2710 19 64 00

2710 19 68 10

2710 19 68 20

2710 19 68 90

2710 20 31 00

2710 20 35 00

2710 20 39 00

Тільки паливо пічне побутове*

139,50

97

* У новій класифікації відсутній "узагальнюючий" код 2710 19 68 00, що більш коректно, оскільки виключає дублювання.

15

2710 19 51 00

Паливо рідке (мазут) для специфічних процесів переробки

139,50

97

16

2710 19 55 00

Паливо рідке (мазут) для хімічних перетворень у процесах, крім зазначених у товарній підкатегорії 2710 19 51 00

139,50

97

17

2711 12 11 00

2711 12 19 00

2711 12 91 00

2711 12 93 00

2711 12 94 00

2711 12 97 00

2711 13 10 00

2711 13 30 00

2711 13 91 00

2711 13 97 00

2711 14 00 00

2711 19 00 00

Скраплений газ (пропан або суміш пропану з бутаном) та інші гази

52

31

18

2707 10 10 00

2707 10 90 00

Бензол

195

153

19

2707 20 10 00

2707 20 90 00

Толуол

195

153

20

2707 30 10 00

2707 30 90 00

Ксилол

195

153

21

2901 10 00 90*

Вуглеводні ацикличні насичені (крім бутану, ізобутану)

213,50

171,50

* У цій групі змінився код: раніше був 2901 10 00 00. Це відповідає новій класифікації УКТЗЕД.

22

2901 10 00 10

Бутан, ізобутан

52*

171,50

* Зверніть увагу: бутан, ізобутан виділили в окрему групу й суттєво знизили на них ставки акцизного податку.

23

3811 11 10 00

3811 11 90 00

3811 19 00 00

антидетонатори

213,50

171,50

24

3826 00 10 00

3826 00 90 00

Біодизель та його суміші (які не містять або містять менш як 70 мас. % нафти або нафтопродуктів, отриманих з бітумінозних порід) на основі моноалкільних складних ефірів жирних кислот

106

97

25

3824 90 97 10

Паливо моторне альтернативне

162

120

У таблиці наведено тільки ті коди пального, щодо яких змінилися ставки акцизного податку.

Збільшення ставок частково компенсує скасування з 01.01.2017 р. роздрібного акцизу на пальне. А те, що цей акциз тепер не справляється, підтвердили й податківці (див. роз'яснення з розділу 116.06 модуля БАЗА ПОДАТКОВИХ ЗНАНЬ).

Реалізація пального в споживчій тарі ємністю до 2 літрів

Нагадаємо, що раніше виникала проблема з тим, що під акциз з перевищення обсягів пального потрапляли будь-які операції з таким пальним, у тому числі й розфасовані в "дрібну" тару.

У зв'язку з цим контролери наполягали на тому, що суб'єкт господарювання, який реалізує в мережі гіпермаркетів у дрібних упаковках товари, зокрема антидетонатори, зобов'язаний зареєструватися в СЕАРП як платник акцизного податку (листи ДФСУ від 05.04.2016 р. № 7448/6/99-99-19-03-03-15, від 21.09.2016 р. № 20547/6/99-99-12-03-03-15).

Формально податківці були праві, хоча було очевидно, що законодавці не прагнули поширювати реєстрацію СЕАРП на пальне, яке продається в дрібній розфасовці. Це було видно з того, що одиницею обліку обсягів пального в СЕАРП є літри, приведені до температури 15° С. До того ж до пального, розфасованого в дрібних упаковках, які продаються через магазини, СЕАРП застосувати складно. Адже тоді виходить, що в СЕАРП повинні бути зареєстровані всі магазини, які торгують моторними маслами в дрібній упаковці тощо.

Між тим у ПКУ не було передбачено жодних виключень у частині нереєстрації в СЕАРП тих суб'єктів господарювання, які здійснюють продаж "фасованого" пального, нехай навіть і в дрібній розфасовці.

І от з 01.01.2017 р. операції передачі (відпуску, відвантаження) пального в споживчій тарі ємністю до 2 літрів (включно), крім операцій з реалізації такого пального його виробниками, не вважаються реалізацією пального для цілей розділу VI ПКУ (пп. 14.1.212 ПКУ). Тому тепер однозначно ті суб'єкти господарювання, які не є виробниками й відпускають пальне в тарі до 2 літрів (включно), не повинні реєструватися в СЕАРП. На це звертають увагу й податківці (див. роз'яснення з розділу 116.01 модуля БАЗА ПОДАТКОВИХ ЗНАНЬ).

Тим самим особам, які раніше зареєструвалися, слід подати заяву на анулювання реєстрації за формою № 1-АКП, затвердженою наказом Мінфіну від 25.02.2016 р. № 218 (пп. 1 п. 13 Порядку № 113).

У день виключення з реєстру платників ДФС автоматично формує та надсилає особі, виключеній з реєстру платників, витяг з реєстру платників засобами електронного зв'язку в електронному вигляді (п. 14 Порядку № 113).

На замітку: якщо суб'єкт господарювання не зніметься з реєстрації, він зобов'язаний продовжувати подавати декларацію акцизного податку у частині обсягів перевищення пального навіть незважаючи на те, що операцій постачання такого пального в нього немає.

Важливий момент: тих суб'єктів господарювання, які продавали пальне в "дрібній" упаковці і у 2016 р. не зареєструвалися в СЕАРП, зараз "амністували".

Так, згідно з п. 201 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ штрафні санкції за здійснення суб'єктами господарювання операцій з реалізації пального в ємностях до двох літрів без реєстрації таких суб'єктів платниками акцизного податку, передбачені п. 117.3 ПКУ, не застосовуються з дати виникнення зобов'язання щодо такої реєстрації. Зазначена норма п. 117.3 ПКУ передбачає штрафи за здійснення суб'єктами господарювання операцій з реалізації пального без реєстрації таких суб'єктів платниками акцизного податку.

Крім того, встановлено, що штрафні санкції за порушення порядку реєстрації акцизних накладних і розрахунків коригування до таких акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, передбачені ст. 1202 ПКУ, не застосовуються до осіб, які реалізують пальне в ємностях до двох літрів з дати виникнення зобов'язання щодо такої реєстрації.

Наскільки можна зрозуміти з цих не зовсім чітких формулювань, законодавці звільнили "заднім числом" тих суб'єктів господарювання, які реалізовували в 2016 р. пальне в ємностях до двох літрів (без реєстрації в СЕАРП), від штрафів, допущених за такі порушення.

Обладнання акцизних складів

Норми п. 230.1 ПКУ щодо обладнання акцизних складів, на території яких здійснюється виробництво, оброблення (перероблення), змішування, навантаження-розвантаження, зберігання пального, витратомірами-лічильниками та рівнемірами-лічильниками пересунуто на 1 січня 2018 року (п. 12 підрозд. 5 розд. ХХ ПКУ). Так що з цим можна почекати.

Власне споживання

У п. 231.1 ПКУ уточнено, що платник податку зобов'язаний скласти акцизну накладну, у тому числі на обсяги пального, використаного для власного споживання. Втім, так було й раніше: для зазначених випадків оформлюється акцизна накладна з типом причини 3 "пальне відвантажено з метою власного споживання" (п. 4 підрозд. II Порядку № 218).

Вочевидь, контролери, як і раніше, дотримуватимуться позиції, що суб'єкти господарювання, які використовують пальне виключно для власних потреб, не повинні реєструватися платниками акцизного податку в СЕАРП.

Водночас особи, зареєстровані в СЕАРП (які здійснюють операції з реалізації пального), повинні оформляти акцизні накладні у тому числі й на операції використання пального для власного споживання. Про це вони говорили неодноразово (листи ДФСУ від 15.06.2016 р. № 13380/6/99-99-15-03-03-15, від 05.07.2016 р. № 14616/6/99-99-15-03-03-15, від 07.07.2016 р. № 14783/6/99-99-15-03-03-15, від 08.07.2016 р. № 14814/6/99-99-15-03-03-16, від 20.07.2016 р. № 24565/7/99-99-15-03-03-17, від 21.09.2016 р. № 20547/6/99-99-12-03-03-15, від 11.10.2016 р. № 22116/6/99-99-12-02-02-15, від 20.01.2017 р. № 1250/6/99-99-15-02-02-15, роз'яснення з розділу 116.02 модуля БАЗА ПОДАТКОВИХ ЗНАНЬ).

Також на цю тему читайте матеріали видання БУХГАЛТЕР&ЗАКОН (№ 08 за 2017 рік):

"СЕАРП: актуальні роз'яснення податківців";

"Декларація акцизного податку: акциз з обсягів перевищення пального".

1. ПКУПодатковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

2. Порядок № 113 – Порядок електронного адміністрування реалізації пального, затверджений постановою Кабміну від 24.02.2016 р. № 113.

3. Порядок № 218 – Порядок заповнення акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, затверджений наказом Мінфіну від 25.02.2016 р. № 218.

Мати доступ до номерів і всіх статей видання Ви зможете за умови передплати на електронне видання БУХГАЛТЕР&ЗАКОН
Контакти редакції:
bz@ligazakon.ua