Внимание! Вы используете устаревшую версию браузера.
Для корректного отображения сайта настоятельно рекомендуем Вам установить более современную версию одного из браузеров, представленных справа. Это бесплатно и займет всего несколько минут.
Спробувати Оформити передплату
Спробувати Оформити передплату
Отримано нову довідку про грошову оцінку: з якого моменту обчислювати земельний податок по-новому?
Юрій Циганок, сертифікований спеціаліст IAS IPFM, СAP, керівник бухгалтерського напрямку, ЛІГА:ЗАКОН

З 01.01.2017 змінився порядок нормативної грошової оцінки землі (№ 489 від 25.11.2016). І на сьогодні Держгеокадастр масово видає довідки із застосуванням коефіцієнта функціонального використання Кф = 2 через відсутність у кадастрі коду Класифікації видів цільового призначення земель.

Запитання 1: чи зобов'язане підприємство, подаючи декларацію на 2017 рік, розраховувати податок на землю на підставі нової довідки про грошову оцінку землі (п. 286.2 ПКУ)?

Запитання 2: під час внесення змін до земельного кадастру та отримання нової довідки про грошову оцінку підприємство має виправити податок з 1 січня чи з моменту отримання нової довідки?

(м. Дружківка)

Дійсно, з 1 січня 2017 року набув чинності новий Порядок № 489, у додатку 1 до якого міститься злощасна примітка: якщо у Державному земельному кадастрі для земельної ділянки відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель, то коефіцієнт функціонального використання (Кф) приймається таким, що дорівнює 2. У старому Порядку № 18/15/21/11 такої норми не було.

Виникає закономірне запитання: чи є зміна підзаконного акта, що визначає процедуру проведення нормативної грошової оцінки, підставою для автоматичної зміни бази оподаткування земельним податком? І чому через недоліки у веденні Державного земельного кадастру мають страждати інтереси платників податків?

У п. 286.1 ПКУ чорним по білому написано:

Підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.

При цьому згідно з пп. 14.1.42 ПКУ дані державного земельного кадастру – це сукупність відомостей і документів про місце розташування та правовий режим земельних ділянок, їх оцінку, класифікацію земель, кількісну та якісну характеристики, розподіл серед власників землі та землекористувачів, підготовлених відповідно до закону.

Статтею 15 Закону про земельний кадастр також визначено, що до нього включаються, у тому числі, відомості про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. Підставою для проведення нормативної грошової оцінки земель є рішення органу виконавчої влади або місцевого самоврядування. При цьому нормативна оцінка земельних ділянок у межах населених пунктів проводиться не рідше ніж один раз на 5 – 7 років (ст. ст. 15, 18 Закону про оцінку землі).

Тепер з'ясуємо, як формуються дані про нормативну оцінку земельної ділянки у Державному земельному кадастрі. У пп. 14 п. 24 Порядку № 1051 сказано, що до нього вноситься, зокрема:

– нормативна грошова оцінка;

– дата проведення нормативної грошової оцінки земель.

При цьому значення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яке розраховується за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру на підставі:

– відомостей про земельну ділянку, визначених у цьому пункті (у т. ч. про цільове призначення та види використання згідно з пп. 10 п. 24 Порядку № 1051);

– відомостей про нормативну грошову оцінку земель у межах території адміністративно-територіальної одиниці (згідно з пп. 8 п. 22 Порядку № 1051).

Однак у Порядку № 1051 не сказано, що це відбувається автоматично.

Більше того, у п. 118 Порядку № 1051 сказано, що внесення до Поземельної книги відомостей (змін до них) про зареєстровану земельну ділянку (крім випадків, зазначених у пункті 119 цього Порядку) здійснюється за заявою власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності відповідно до документації, що є підставою для внесення відповідних відомостей (змін до них) (крім випадків внесення відомостей про зміну виду використання). У п. 119 Порядку № 1051 перелічено підстави для внесення змін до кадастру без заяви, але жодна з них не підходить для нашого випадку.

І дійсно, як нам роз'яснили у Державній службі України з питань геодезії, картографії та кадастру, формування даних про нормативну грошову оцінку з урахуванням усіх передбачених Порядком № 489 коефіцієнтів відбувається за заявою землевласника (землекористувача) щодо надання Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

А тепер знову звернемося до ПКУ, в якому сказано, що платники самостійно обчислюють суму податку за землю щорічно станом на 1 січня та не пізніше 20 лютого поточного року подають податкову декларацію відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки (п. 286.2 ПКУ).

У разі ж зміни протягом року об'єкта та/або бази оподаткування (а нормативна грошова оцінка саме і є базою оподаткування згідно зі ст. 271 ПКУ) платник подає податкову декларацію протягом 20 календарних днів місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися такі зміни (абз. 2 п. 286.4 ПКУ).

Резюме статті

Таким чином, оскільки станом на 01.01.2017 р. у Державному земельному кадастрі містилися відомості про нормативну грошову оцінку без урахування нового Порядку № 489, то саме вони (з урахуванням індексації із застосуванням індексу споживчих цін 106 % за 2016 рік на підставі п. 8 підрозд. 6 розд. ХХ ПКУ) є підставою для розрахунку земельного податку на 2017 рік.

Якщо ж за заявою платника сформовано новий Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, та, відповідно, оновлено дані кадастру, то платник на підставі абз. 2 п. 286.4 ПКУ подає податкову декларацію протягом 20 календарних днів місяця, що настає за місяцем, на який припадає дата формування Витягу (вона зазначена в самому документі).

Звичайно, подекуди на місцях представники ДФС стверджують, що декларацію за 2017 рік потрібно подавати вже на підставі нової оцінки, для чого потрібно замовити новий Витяг (повідомлення про це навіть з'являлося на сайті ГУ ДФС у Львівській обл.). Однак нормативно це нічим не передбачено, і у платника, який у 2017 р. не подавав заяву про надання нового витягу, є всі формальні підстави нараховувати земельний податок на підставі наявного у нього старого витягу з кадастру.

1. ПКУПодатковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

2. Закон про земельний кадастрЗакон України "Про Державний земельний кадастр" від 07.07.2011 р. № 3613-VI.

3. Закон про оцінку землі Закон України "Про оцінку землі" від 11.12.2003 р. № 1378-IV.

4. Порядок № 1051 – Порядок ведення Державного земельного кадастру, затверджений постановою Кабміну від 17.10.2012 р. № 1051.

5. Порядок № 489 – Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затверджений наказом Мінагрополітики від 25.11.2016 р. № 489.

6. Порядок № 18/15/21/11 – Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затверджений наказом Міністерства аграрної політики, Держкомзему, Української академії аграрних наук, Міністерства будівництва; архітектури та житлово-комунального господарства від 27.01.2006 р. № 18/15/21/11.

Мати доступ до номерів і всіх статей видання Ви зможете за умови передплати на електронне видання БУХГАЛТЕР&ЗАКОН
Контакти редакції:
bz@ligazakon.ua