Зміни, що вносяться до особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені постановою Кабміну від 30.12.2022 р. № 1495
наказ Мінфіну "Про внесення змін до Порядку реєстрації та обліку бюджетних зобов'язань розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів в органах Державної казначейської служби України" від 16.12.2022 р. № 439
лист ДКСУ від 07.09.2022 р. № 15-12-12/12036
Постанова Кабміну "Про внесення змін до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 23.12.2022 р. № 1428
Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України" від 13.12.2022 р. № 2836-IX
наказ Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України "Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією" від 22.12.2022 р. № 309
Продовжуючи звітну тематику, розпочату в публікації "Фінансова звітність підприємств: підбиваємо підсумки 2022 року", пригадаємо основні орієнтири для складання фінансової та бюджетної звітності за 2022 рік бюджетними установами.
Календарний рік добіг кінця, тож час підбивати підсумки, зокрема фінансові. Цього року, на жаль, в умовах війни. Для підготовки до звітного "марафону" пропонуємо скористатись орієнтирами, що наведені в цій статті.
У січні 2023 року починає працювати портал Центру збору фінансової звітності "Система фінансової звітності" (https://frs.gov.ua/) для подання фінансової звітності у форматі Таксономії UA МСФЗ XBRL 2021 року підприємствами, що перейшли на застосування МСФЗ.
Розглянемо особливості складання окремих звітних форм таксономічного формату звітності, найпоширеніші помилки, яких припускаються бухгалтери під час заповнення звітності у форматі Таксономії, а також оцінимо плюси й мінуси підготовки такої звітності власними силами і з залученням сторонніх консультантів.
Облік операцій відступлення права вимоги завжди викликав проблеми, оскільки в нормативних документах він чітко не врегульований. Із цією ситуацією стикнувся і наш читач, у якого виникла така проблема: "У підприємства А наявна дебіторська заборгованість перед підприємством Б у сумі 10000000 грн. 01.12.2022 між підприємствами Б та С підписано договір відступлення права вимоги, згідно з яким право вимоги дебіторської заборгованості підприємства А передають новому кредитору С у сумі 10000000 грн. За право вимоги підприємство С сплачує підприємству Б суму 5400000 протягом 3 років. Чи виникає в даній операції збиток у підприємства Б та прибуток у підприємства С? У якому періоді це виникає? У періоді завершення всіх розрахунків чи за датою підписання договору?".
З 5 січня 2023 року набрав чинності новий Порядок № 1487 щодо порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов'язаних та резервістів. Відповідно, із цієї ж дати втратив чинність Порядок № 921.
Тож з'ясуймо, що саме мають знати роботодавці у зв'язку із запровадженням нових правил військового обліку.
Ще, як то кажуть, не висохли чорнила нашого огляду лікарняних новацій (див. матеріал "Лікарняні-2023: новорічний хотбліц"), а вже маємо нові приводи повернутися до цієї теми.
За всієї начебто простоти прочитання п. 39.3 ПКУ, присвяченого методам ТЦУ, залишається, правду кажучи, більше запитань, ніж відповідей. І, якщо все цілком зрозуміло для тих "сміливців", які змогли опанувати Керівництво з ТЦУ для МНК (2022), то для інших спробуємо в нашій статті зробити складні речі зрозумілішими.
"Кліматичне" звітування більшість українських бухгалтерів поки що сприймають як примхливу екзотику. Але це ставлення незабаром зміниться. І першими будуть бухгалтери тих компаній, які так чи інакше співпрацюють із європейськими й американськими партнерами. Зауважте, що "так чи інакше" – це ключові слова в попередньому реченні. "Зелене" звітування великих корпорацій може значною мірою ґрунтуватися не тільки на власних показниках, а й на показниках компаній, які входять до т. зв. "ланцюжків постачання". І ви іноді навіть уявити не зможете, до яких саме ланцюжків постачання потрапить ваше підприємство. Отже, не треба дивуватися, коли ваші покупці або замовники раптом почнуть вимагати від вас термінового надання екологічних звітів.
Поточний ремонт орендованого приміщення. Який бухгалтерський і податковий облік в орендаря? Чи виникають податкові різниці?
Товариство надає послуги з утримання будинку та прибудинкової території, але ще Товариство виставляє мешканцям рахунки за відшкодування електрики та води згідно з договорами компенсації. Отримані кошти Товариство сплачує постачальнику води й електрики (Київводоканал та YASNO).
Як правильно провести в бухобліку те, що "перевиставляється" мешканцям стосовно електрики згідно з договором компенсації, адже із цих послуг доходу бути не може? На які витрати правильно віднести отриману електрику й воду?
Наше підприємство закуповує алюмінієвий пруток і виготовляє з нього готову продукцію на експорт. У процесі виробництва з'являється алюмінієва стружка, яка утворилася як відходи виробництва і яку ми реалізуємо переробному підприємству. Продаємо відходи, що утворилися, з ПДВ-пільгою. Чи потрібно донараховувати:
1) компенсувальні податкові зобов'язання з ПДВ згідно з п. 198.5 ПКУ?
2) розподільчо-компенсувальні податкові зобов'язання з ПДВ згідно зі ст. 199 ПКУ?
Підприємство у зв'язку зі складною ситуацією в Україні припиняє діяльність і терміново закриває склад. На складі обліковуються залишки на значну суму, велику кількість позицій ТМЦ (майже 900 найменувань) придбавали як для оподатковуваної, так і неоподатковуваної діяльності (з відповідним нарахуванням компенсувальних податкових зобов'язань з ПДВ). Зважаючи на діяльність підприємства (інженерна діяльність), залишки доволі різноманітні, зокрема радіоелектронні компоненти, різні пластикові деталі, металеві деталі, кріпильні матеріали тощо. З огляду на невелику кількість одиниць за кожною позицією, здійснювати продаж у підприємства немає технічної можливості й часу. Прийнято рішення всі ТМЦ (майже 900 позицій) передати на утилізацію ФОП, який у свідоцтві має відповідний КВЕД. У разі передання на утилізацію ТМЦ до ФОП, чи потрібно підприємству нараховувати податкові зобов'язання на залишкову вартість? Яким чином заповнювати податкову накладну під час нарахування податкових зобов'язань з ПДВ, адже встановити код УКТЗЕД на більшість ТМЦ, що придбавали, неможливо?
Підприємство-продавець – ТОВ на загальній системі оподатковування, платник ПДВ, 11.02.2022 відвантажило на експорт товар нерезиденту на суму 8245,00 євро, в еквіваленті 262838,23 грн, зі строком оплати 30 календарних днів із моменту постачання згідно з умовами контракту. Станом на 28.11.2022 товар нерезидент не оплатив і навряд чи оплатить згодом. Банк повідомив продавця, що товар, відвантажений на експорт на суму в еквіваленте до 400 тис. грн, валютному контролю не підлягає. Які наслідки для продавця матиме неоплата відвантаженого товару на експорт?
Підприємство ТОВ на загальній системі оподаткування, платник ПДВ, з 01.03.2022 у зв'язку з воєнним станом на території України призупинило свою діяльність та запровадило простій для всіх працівників, зокрема й директора, з оплатою працівникам простою, виходячи з 2/3 окладу.
22 червня 2022 року на підприємстві відбулася зміна директора, простій на підприємстві триває станом на 31.12.2022. Чи потрібно оформлювати додаткові накази щодо простою на підприємстві у зв'язку зі зміною директора? Якщо так, то які саме?
30.06.2022 виписали податкову накладну на отримані від нерезидента послуги в сумі 477,01 євро (за курсом 35,6654 грн), яку своєчасно зареєстрували та включили до податкового кредиту й податкових зобов'язань. Зараз виявили помилку: не виписали податкову накладну на аванс у сумі 300,75 євро 10.06.2022 (за курсом 31,3934 грн). Із цього випливає, що податкова накладна від 30.06.2022 має бути на різницю 176,26 євро (за курсом 35,6654 грн). Як правильно відкоригувати податковий кредит і податкові зобов'язання?
Мінфін нарешті затвердив типові форми первинки для обліку господарських операцій із надходження, руху та вибуття запасів у бюджетній сфері. Для зручної навігації в таких формах пропонуємо скористатися нашим довідником.
Для багатьох підприємців минулий рік міг стати завершальним у господарській діяльності, причини й процеси, із цим пов'язані, нам усім добре відомі. Тому ми поговоримо про строки для подання "ліквідаційної" звітності та сплати податків ФОПом
На цей час для більшості приватних підприємців – платників єдиного податку та загальної системи оподаткування актуальними є питання щодо подання річної звітності за 2022 рік. Ці питання досить різноманітні, адже протягом минулого року ФОП могли змінювати систему оподаткування або групу платників єдиного податку, обирати або відмовлятися від спрощеної системи з особливостями, користуватися пільгами з ЄСВ. Тому далі розгляньмо ці питання докладніше.
Відкриття підприємницького рахунка – один з обов'язків ФОПа, який на нього покладається ще на старті провадження діяльності. Про відкриття такого рахунка банк повідомляє контролерів у порядку, визначеному ст. 69 ПКУ. Проте за наявності основного підприємницького рахунка фізособа може відкрити рахунок і для власних потреб. Що буде, якщо саме на такий рахунок надходитимуть кошти від підприємницької діяльності, та як про це може дізнатися ДПС – розглянемо на прикладі постанови ВС КАС від 24.11.2022 р. № 520/11879/18.
Повноцінний відпочинок – один із ключових складників продуктивної роботи. Звісно, для кожного цей баланс має суто індивідуальні пропорції. Однак, допоки у трудових відносинах такий індивідуалізм ще не реалізовано повною мірою, сторони шукають компроміс у законодавчих межах. Та навіть у такому разі, зокрема, у питаннях надання відпусток є чимало нюансів.
Приводом для написання цієї статті стало запитання читача: "Наша компанія має оборот більше ніж 150 млн грн. Оборот із клієнтом-нерезидентом (фірмою А) – більше ніж 10 млн грн, але він не відповідає одному з критеріїв за пп. 39.2.1.1 ПКУ. Крім того, серед наших клієнтів є нерезидент – фірма В, яка належить до низькоподаткових організаційно-правових форм, але оборот з нею менший ніж 10 млн грн. Чи є в нас контрольовані операції? І якщо так, то чи повинні ми подавати звіт про КО і по фірмі А і по В?"
Відпустки без збереження заробітної плати у загальному порядку надають відповідно до ст. 84 КЗпП, статей 25 і 26 Закону про відпустки. Разом із тим у зв'язку з продовженням воєнного стану у 2023 році такі відпустки можна надавати на підставі ч. ч. 3 і 4 ст. 12 Закону № 2136. Крім того, окремі правила надання таких відпусток передбачено і для спрощених трудових відносин відповідно до ст. 495 КЗпП, а також в інших випадках відповідно до законодавчих актів.