Війна, безперечно, істотно впливає на економіку України, більшість галузей трансформуються, переналагоджують виробництво, ринки збуту тощо. Тож сьогодні поговоримо про проблеми й перспективи аудиту з Тетяною Каменською, головою Аудиторської палати України (далі – АПУ), докторкою економічних наук.
Пані Тетяно, рада вітати Вас у нашій студії наживо, бо не бачились ми вже понад рік. Тепер здебільшого й на превеликий жаль ми, усі члени АПУ, зустрічаємося лише онлайн. І з теплом згадуємо ті часи, коли могли спілкуватись наживо. Користуючись нагодою, хочу поговорити з Вами про те, які саме зміни сьогодні переживає наш вітчизняний аудит. Розмов щодо цього точиться багато, але хочеться почути офіційну та компетентну думку.
Добрий день! Навзаєм рада зустрічі наживо, бо справді й на жаль майже всі наші зустрічі з колегами відбуваються онлайн. Тож сьогодні я ще з більшим задоволенням відповім на Ваші запитання.
Уже другий рік триває війна, через яку в житті нашої країни відбуваються найважчі події. Воєнна агресія рф загнала багато галузей у глибоку кризу. Розкажіть, будь ласка, як тепер виживають аудитори України?
Важко, дуже важко. Напевно, як і всі в нашій країні.
Справді, минулий рік розділив наше життя на до та після 24 лютого. Якщо "до" ми вже говорили про проблеми, з якими стикалися в аудиторській практиці, то "після" ці проблеми істотно поглибилися, а також з'явилися нові, неочікувані.
По-перше, це відчутний кадровий голод. Ще до війни непросто було знайти на ринку праці високопрофесійного фахівця чи навіть асистента аудитора. Наша професія, так би мовити, перестала бути в топі, молодь здебільшого шукає себе в бізнесі. З початком війни цей голод посилився, оскільки багато аудиторів-жінок виїхали з дітьми за кордон. Хтось працевлаштувався на новому місці проживання, а хтось працює дистанційно, наскільки це можливо.
Багато колег-чоловіків перебувають у лавах ЗСУ, ще частина готується до мобілізації, тому що наша професія не є такою, що визнана критичною в умовах воєнного стану.
Перед війною в Україні було близько 2700 аудиторів. Скільки їх фактично є нині й, тим паче, буде після Перемоги – складно уявити.
По-друге, загальні втрати економіки країни оцінюють у 35 % довоєнного рівня, а це значить, що аудитори теж потерпають: або втратили своїх клієнтів, або клієнти не в змозі заплатити звичайну ціну за послуги. Запровадження воєнного стану також призвело до скорочення попиту на аудиторські послуги, адже багато підприємств відстрочило подання фінансової звітності разом з аудиторським звітом.
По-третє, наприкінці року вступили в дію нові стандарти з управління якістю, тому всім суб'єктам аудиторської діяльності потрібно якнайшвидше трансформувати систему, запроваджену за старими правилами. А це потребує додаткового часу, нових знань і підвищує власні ризики щодо відповідності новим вимогам.
Безпосередньо для АПУ викликом стало ухвалене законодавче рішення про істотне зменшення членських внесків на два роки. Для підтримання бізнесу аудиторські компанії не сплачують внески, хоча їхня частка становила 60 % від загальної суми доходів АПУ. Також звільнені від сплати внесків аудитори, які на цей час не працюють безпосередньо в аудиті.
І, нарешті, з 1 січня набули чинності зміни до нашого профільного Закону, які докорінно торкнуться багатьох важливих питань організації нагляду, аудиторського самоврядування та діяльності аудиторських компаній.
Як саме зміни до Закону України "Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність" вплинуть на діяльність АПУ?
Змін справді багато, вони стосуються і організації діяльності АПУ, і функцій, які вона має виконувати.
Що залишилося без змін? Те, що АПУ – це орган самоврядування аудиторів України. Його членами є всі аудитори й аудиторські фірми, що значаться в Реєстрі аудиторів та САД (суб'єкти аудиторської діяльності. – Прим. авт.).
Органом управління АПУ є з'їзд аудиторів, який проводять щорічно. У період між з'їздами управління здійснює колегіальний виборний орган – Рада АПУ.
Рада АПУ вже оголосила проведення 24 червня 2023 р. чергового, цього разу звітно-виборного з'їзду аудиторів. Потрібно буде обрати новий склад Ради та за новими правилами обрати голову АПУ.
Відповідно до Закону змінились деякі функції АПУ. Точніше, делеговані функції, які раніше виконувала АПУ.
Аудиторська палата України вела Реєстр аудиторів та суб'єктів аудиторської діяльності, надалі ці функції виконуватиме Орган суспільного нагляду за аудиторською діяльністю.
З нового року для зменшення ризиків можливого конфлікту інтересів комітет із контролю якості стане незалежним структурним підрозділом АПУ. Голова комітету самостійно ухвалюватиме рішення за результатами проведених перевірок із контролю якості аудиторських послуг САД, які не мають права здійснювати аудит для підприємств суспільного інтересу.
За Радою АПУ залишилася делегована функція – проведення дисциплінарних проваджень щодо аудиторів та окремих категорій САД.
Законодавці вирішили посилити роль громадських професійних організацій бухгалтерів та аудиторів, тож відповідні зміни також унесли до Закону. Згідно зі змінами деякі функції може бути одночасно делеговано як АПУ, так і профорганізаціям. Це стосується проведення контролю якості аудиторських послуг для тих САД, які бажають працювати на ринку обов'язкового аудиту, а також контролю за безперервним професійним навчанням своїх членів.
Ці зміни набули чинності з 1 січня 2023 року. Що символічно, адже саме в цьому році закінчується п'ятирічний термін діяльності першої Ради АПУ, обраної на установчому з'їзді аудиторів України 14 липня 2018 р.
Ось таким є своєрідний підсумок роботи в умовах реформування українського аудиту та початок його нового етапу.
На Вашу об'єктивну думку, чи вдалося досягнути всього запланованого та чи можете Ви сказати, що задоволені своєю роботою як голови АПУ?
Нам випали не вельми спокійні для роботи роки.
По-перше, це власне реформа та побудова багатьох процесів заново. Багато часу пішло на усвідомлення наших нових функцій і ролі Ради АПУ в ухваленні різних рішень.
По-друге, пандемія, спричинена ковідом. Звісно, дворічний карантин, з одного боку, мав негативний вплив, але з іншого – навчив нас працювати дистанційно й надав можливість аудиторам різних регіонів одночасно долучатися до заходів АПУ.
І, по-трете, війна. У реаліях воєнного стану вже справедливо можна казати: добре, що карантин навчив нас працювати в онлайновому режимі.
За Законом з'їзди аудиторів потрібно проводити щорічно, але ми змогли зібратися лише двічі.
Проте вдалося втілити майже все, що було в передвиборчих програмах кандидатів у члени РАПУ, у межах наших повноважень і навіть більше.
За ці роки АПУ, окрім виконання делегованих функцій із контролю якості аудиторських послуг та дисциплінарних проваджень, у межах своїх повноважень запровадила онлайн-заходи, на яких розглядаємо актуальні питання застосування міжнародних стандартів аудиту та міжнародних стандартів фінансової звітності. Учасниками таких заходів уже стали понад 1300 аудиторів.
Щорічно відбуваються міжнародні конференції, причому з кожним роком кількість країн-учасників збільшується. У межах роботи науково-методичної ради розробляємо узагальнювальні практики. Налагодили роботу із закладами вищої освіти. Координуємо роботу з професійними організаціями як нашої країни, так і з аудиторськими палатами інших країн.
Ну і ще один важливий наш результат – АПУ у 2022 році стала асоційованим членом Міжнародної федерації бухгалтерів, що є дуже престижним не тільки для АПУ, а й для країни загалом.
Чи задоволена я результатами своєї роботи? Не зовсім. Хотілось би ще багато всього. Особливо в межах методологічної роботи. Але чинники, які завадили втілити все заплановане, були не тільки суб'єктивними, а й об'єктивними. А ось, чи задоволені нашою роботою члени АПУ – почуємо на з'їзді.
Ну, як на мене, критика – річ корисна, однак критикувати завжди легше, аніж робити. Але справді – почуємо.
Принагідно що б Ви хотіли побажати майбутньому складу Ради АПУ?
Спочатку хочу побажати кандидатам у члени РАПУ. Перш ніж подавати документи на обрання, варто дуже добре зважити для себе це рішення. Чи зможете ви віддавати частину свого часу, по суті, волонтерській роботі, за яку не отримаєте винагороди? Не тільки виконувати свої функції як присутній на засіданнях Ради, а ще і працювати на професію? Аналізувати нормативні документи, розглядати звернення, скарги та дисциплінарні справи, брати участь в організації заходів, ділитися досвідом і знаннями? І, будь ласка, під час виборчої кампанії не обіцяйте аудиторам того, що неможливо виконати в межах наявної структури та в умовах обмеженості повноважень і сфери відповідальності АПУ.
Новій Раді хочу побажати передусім не втрачати набутків своїх попередників і розвинути всі розпочаті проєкти, генерувати нові ідеї, запозичувати найкращий сучасний досвід закордонних колег, бути відкритими, толерантними та ініціативними.
А членам АПУ хочу побажати обрати не тих, хто гарно говорить та багато обіцяє, і не тих, кому членство потрібно для власного іміджу. А тих, хто справді віддано працюватиме, хто готовий поділитися своїми напрацюваннями та сприятиме розвитку професії загалом.
Ви відзначили, що АПУ – асоційований член Міжнародної федерації бухгалтерів (далі – МФБ). Яка користь для аудиторів від вступу до МФБ?
Насамперед це користь для організації. Майже всі аудиторські палати інших країн вже давно є членами МФБ. Це дуже престижно для країни та важливо для професії.
Члени МФБ беруть на себе зобов'язання дотримуватися вимог щодо застосування стандартів, контролю якості, етики, підвищення кваліфікації тощо.
А тому членство в МФБ – це підтвердження відповідності встановленим вимогам і високого рівня професіоналізму.
Саме МФБ розробляє всі сучасні професійні стандарти аудиту та фінансової звітності, проводить багато вебінарів і розміщує на своїх ресурсах необхідні матеріали для допомоги у практиці їх застосування.
Тепер Аудиторська палата України, як асоційований член МФБ, має право доступу до всіх цих матеріалів. Багато з них АПУ вже переклала українською. Останні міжнародні конференції ми проводили за участю представників МФБ, тобто отримували інформацію, так би мовити, з перших уст. На початку березня нас вже запросили до участі в засіданні правління МФБ.
А ще в мене є мрія, що рано чи пізно, але наші колеги – члени АПУ стануть членами комітетів та інших структур МФБ, і тоді назва нашої країни гордо звучатиме ще й у бухгалтерському світі.
Це, мабуть, без перебільшення, наша спільна мрія. Я особисто постійно та з великим задоволенням беру участь у всіх конференціях і вебінарах, які організовує АПУ. Тож, користуючись нагодою, хочу подякувати у Вашій особі всім членам АПУ, які організовують такі чудові та інформативні заходи у справді надскладних умовах – і блекауту, і повітряних тривог.
Я також щиро дякую за сьогоднішню бесіду Вам, пані Тетяно. І бажаю Перемоги нам усім якнайшвидше та успіхів у подальшій діяльності Аудиторської палати України. А також як авдиторка дякую за те, що було зроблено і під час ковіду, і під час війни, чинному складу Ради АПУ та всім членам АПУ, які долучались до цієї роботи.
Навзаєм. Щиро дякую за запрошення та за розмову. Разом до Перемоги!
Розмову провела та записала Галина Зубар, головна редакторка видання БУХГАЛТЕР&ЗАКОН і сервісу ІНТЕРБУХ, керівниця експертної групи Центру бухгалтерської аналітики компанії ЛІГА:ЗАКОН, сертифікована авдиторка, ІАВ, членкиня Громадської ради при Державній казначейській службі України.
_____________________________________________
© ТОВ "ІАЦ "ЛІГА", ТОВ "ЛІГА ЗАКОН", 2023
У разі цитування або іншого використання матеріалів, розміщених у цьому продукті ЛІГА:ЗАКОН, посилання на ЛІГА:ЗАКОН обов'язкове.
Повне або часткове відтворення чи тиражування будь-яким способом цих матеріалів без письмового дозволу ТОВ "ЛІГА ЗАКОН" заборонено.