За договором з банком підприємству була видана корпоративна платіжна картка на ім'я директора. Користуючись службовим становищем, директор підприємства протягом року здійснював операції зняття готівки з картки, а також проводив розрахунки з іншими підприємствами в особистих цілях (нецільове використання коштів підприємства). Під час звільнення директора із займаної посади витрачені кошти підприємству не були повернуті. Чи можна вважати використані директором кошти виданими під звіт і не повернутими? Як правильно розрахувати та утримати суму ПДФО? Які штрафні й фінансові санкції будуть застосовані до підприємства? Крім того, "БУХГАЛТЕР&ЗАКОН" розповість про відповідальність директора, який перевищив свої повноваження.
Приводом для написання статті послугував лист з редакційної пошти "БУХГАЛТЕР&ЗАКОН": "ДПІ на письмове запитання не надала консультацію протягом 30 днів, а усно відповіла, що це занадто складне запитання. Яка відповідальність ДПІ? Які подальші дії підприємства?".
Механізм визначення розміру збитків від розкрадань, нестач, знищення (псування) матеріальних цінностей, крім дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння та валютних цінностей, встановлено Порядком № 116.
Як показує практика, багато підприємств недостатньо серйозно ставляться до вибору свого місцезнаходження. Наприклад, дуже часто так звана юридична адреса реєструється "задля годиться" – за місцем розташування квартир засновників або директора, інших приміщень, у яких реально ніхто не проживає або не знаходиться. Пізніше це нерідко може обернутися серйозними проблемами.
Вищий адміністративний суд України у листі від 05.07.2011 р. № 945/11/13-11 оприлюднив свою позицію щодо строків позовної давності для звернення до суду з позовами про скасування податкових повідомлень-рішень.
Питання, пов'язані з орендою, завжди були та залишаються актуальними. Тим паче якщо йдеться про оренду майна у фізосіб, у тому числі і підприємців.
Сьогодні ми зупинимося на окремих аспектах договору оренди, без яких складно обійтися.
Здебільшого при накладенні на підприємство яких-небудь санкцій за порушення тих чи інших правил провадження господарської діяльності його посадових осіб (керівника й бухгалтера) притягують до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу. Про те, як юридично грамотно оскаржити притягнення до адміністративної відповідальності, розповість "БУХГАЛТЕР&ЗАКОН".
Сьогодні більшість порушень податкового законодавства, які фіксуються в актах перевірок, пов'язані з нікчемністю правочинів або з відсутністю реального характеру у здійснених господарських операціях. Як наслідок, платнику податків зменшуються витрати та податковий кредит. Однак далеко не завжди подібні доводи податкових органів знаходять своє підтвердження у разі виникнення судового спору. У цьому матеріалі ми наведемо аналіз судової практики з податкових спорів, що стосується недійсності правочинів і доведення реальності здійснених господарських операцій.
Раніше згідно з пп. 4.4.2 Закону № 2181 роз'яснення окремих положень податкового законодавства надавалися контролюючими органами у формі податкових роз'яснень та за спеціально затвердженим Порядком № 176. Нині ж – з набранням чинності Податковим кодексом – платники податків можуть розраховувати тільки на податкові консультації. У чому полягають принципові відмінності податкових консультацій від податкових роз'яснень розбирався "БУХГАЛТЕР&ЗАКОН".
Як свідчить нинішня судова практика, дуже часто правочини визнаються недійсними та податкові зобов'язання донараховуються через те, що стосовно засновників і посадових осіб контрагентів порушено кримінальну справу або ж набрав законної сили обвинувальний вирок за ст. 205 ККУ "Фіктивне підприємництво".
Коли за результатами податкової перевірки встановлюються будь-які порушення законодавства, то разом з прийняттям податкових повідомлень-рішень майже завжди йдеться про притягнення посадових осіб підприємства (у т. ч. і бухгалтерів) до адміністративної відповідальності. Про те, як це відбувається і як цього уникнути, розповість запропонований матеріал.
Ми все частіше чуємо про нестачу грошей у бюджеті та про різні спроби контролюючих органів виправити ситуацію шляхом наповнення бюджету за рахунок різних перевірок суб'єктів господарювання. У ситуації, що склалася, платники податків готові до багато чого та навряд чи можна їх чимось здивувати. Але останнім часом почастішали питання читачів щодо перевірок органами державної статистики. Зазначимо, що нічого нового й незвичайного в цьому нема, просто виконується давно прописана в законодавстві норма.
У результаті перевірок контролюючі органи дуже часто залучають до фінансової відповідальності не тільки підприємство, але й до адміністративної відповідальності у вигляді штрафів – посадових осіб. Іноді виникають ситуації, коли штраф сплачується не працівником, а за рахунок коштів підприємства. Про правові наслідки та про те, як відобразити в обліку сплачений адмінштраф за працівника, розповість "БУХГАЛТЕР & ЗАКОН".
"Чи потрібно мені подавати декларацію з податку на прибуток за I квартал?", – таке запитання неодноразово звучало на квартальному бухгалтерському семінарі від компанії "ЛІГА:ЗАКОН", що відбувся на початку квітня. Враховуючи актуальність питання, публікуємо відповідь в "Б&З".
Засновник – фізична особа бажає надати поворотну фінансову допомогу підприємству. Чи може він це зробити безпосередньо шляхом внесення готівки до каси підприємства з використанням прибуткового касового ордера, а також чи можна ці кошти витратити на виплату заробітної плати працівникам?
З 01 січня 2014 року запрацювала нова редакція п. 119.2 ПКУ, яка, на перший погляд, дещо спростила механізм виправлення помилок у звітах за формою № 1ДФ. Глибше проаналізувавши нові норми, приходимо до висновку, що безболісно виправити в формі № 1ДФ можна тільки формальні помилки, які не впливають на податкові зобов'язання та не призводять до зміни відомостей про платника податків (наприклад, код ПСП або ознака доходів). Які санкції "світять" платнику за виправлення інших помилок, які занижують або завищують податкові зобов'язання або змінюють відомості про платника податків? Чи неминучий штраф розміром 510 грн., чи штрафу все-таки немає? На ці та інші питання знайдете відповіді з урахуванням думки податківців.
Не треба зайвий раз нагадувати, що інвестиційний клімат у нашій країні не на високому рівні. Події останніх місяців тільки загострили ситуацію, однак і до них було очевидно, що в Україні великі проблеми з інвестиціями. На тлі цього досить дивно виглядають деякі консультації податківців, які не тільки не сприяють поліпшенню ситуації, а й відверто суперечать закону. У цій публікації автор не ставить за мету описати всі тонкощі інвестування (а це й неможливо в межах однієї статті). Звернемо увагу на загальні аспекти внеску ТМЦ до статутного капіталу та безглуздість згаданих консультацій.
Приводом для написання цього матеріалу стало питання до редакції:
У квітні 2012 р. підприємство видало працівнику безпроцентну позичку на строк до грудня 2014 р. До березня 2014 р. працівник погасив більшу частину заборгованості з цієї позики. У березні 2014 р. працівник звільняється, і підприємство вирішило пробачити працівнику залишок заборгованості. Чи оподатковується сума прощеного боргу ПДФО, а також чи будуть податкові наслідки з податку на прибуток?
У цій статті піде мова про те, як же будуть розраховуватися курсові різниці з кредиторської заборгованості, що виникла перед працівниками у зв'язку із закордонними відрядженнями.
Поворотна фінансова допомога – один із найпоширеніших способів поповнення обігових коштів, що використовуються підприємствами.
Порядок ведення бухгалтерського та податкового обліку операцій із надання (отримання) коштів (речей) у позику залежить від статусу сторін за договором та предмета договору.
У цьому матеріалі розглянемо варіант, коли позичальником є юридична особа, а предметом договору – кошти.
Труднощів при прощенні боргу зазнає не тільки кредитор, а й сам позичальник – такий стан справ зумовлюють чинні норми податкового законодавства. У цій статті піде мова про те, як позичальнику, який уклав мирову угоду з кредитором, відобразити в бухгалтерському та податковому обліку списання частини заборгованості.
Усе більше підприємств використовують у своїй діяльності електронний цифровий підпис (ЕЦП) для подання звітності до контролюючих органів. При цьому в підприємств є можливість безкоштовно отримати сертифікати ключів ЕЦП в Акредитованому центрі сертифікації ключів Міндоходів. Водночас чимало підприємств користуються платними ключами ЕЦП, які їм надають компанії, що супроводжують програмне забезпечення, такі як "M.E.Doc" та ін. Розглянемо бухгалтерський і податковий облік придбання ключів ЕЦП як на платній, так і на безоплатній основі.
Часто приватні підприємці стикаються з проблемами, пов'язаними з відкриттям та веденням бізнесу. Однак якщо справи йдуть не зовсім вдало, виникає наступна проблема – закриття бізнесу. Про те, як правильно припинити свою діяльність приватному підприємцю, розповість покроковий алгоритм, який дозволить уникнути негативних наслідків.
Приводом для цієї публікації послугувало таке запитання читача:
Працівник підприємства, перебуваючи у відрядженні за кордоном, відвідав виставку. Відвідування виставки було платним. Він заплатив готівковою валютою, отриманою під звіт на відрядні потреби. Організатори виставки видали всі необхідні документи. Чи можна проводити ці документи по бухгалтерії? Чи правомірні дії працівника?
Приводом для написання цього матеріалу стало питання до редакції:
Зроблено передоплату за продукцію й тару на початку листопада 2013 р. у розмірі 12898,01 грн. Наприкінці листопада 2013 р. відвантажено продукцію на суму 13158,00 грн. На різницю між передоплатою, що надійшла раніше, і фактичним відвантаженням виписано податкову накладну на суму 259,99 грн. 28.02.2014 р. відбулося повернення тари без зарахування передоплати під іншу продукцію та без повернення коштів за цю тару. Чи виписується в такому випадку коригування до податкової накладної на повернення тари, якщо передоплата за неї є першою подією, а тара залишається не поверненою та не зарахованою в рахунок іншого товару до сьогоднішнього дня?
Від непередбачених ситуацій не застрахований ніхто: крадіжка, стихійне лихо, елементарна необережність – і первинні документи може бути втрачено чи зіпсовано. Як би не було, усім відомо, що сидіти склавши руки в такій ситуації категорично не можна. А що робити та як відновити втрачені документи, "Б&З" розповість у цьому матеріалі.
Коли підприємство стикається з необхідністю зміни використовуваних методів оцінки вибуття запасів, виникає низка проблем. Про те, як їх вирішити, розповість"БУХГАЛТЕР&ЗАКОН".
Міністерство доходів і зборів у своєму недавньому листі від 07.03.2014 р. № 5699/7/99-99-19-03-01-17 роз'яснило деякі питання заповнення декларації з податку на прибуток та звіту про контрольовані операції. У цій статті ми зупинимося на нюансах заповнення "прибуткової" декларації: рядка 16 у "річних" платників та виправленні помилок у сумі щомісячних авансових внесків.
Як відомо, національна валюта є валютою фінансової звітності. І це не випадково, оскільки такий уніфікований підхід до складання звітності дозволяє зіставляти окремі її елементи. У свою чергу, така уніфікація вимагає перерахунку операцій, які здійснюються або виражені в іноземній валюті при зміні її курсу щодо курсу національної валюти. У результаті такого перерахунку й виникають курсові різниці.
Приводом для цієї теми стала така ситуація, викладена в листі читача: "Торговельне підприємство для доставки товару використовує транспортний засіб засновника (рішення ради засновників, наказ по підприємству, без укладання договору оренди транспортного засобу).
На витрати підприємства відноситься дизпаливо, що використовується під час виконання робіт, пов'язаних із провадженням господарської діяльності. ПММ підприємство придбаває за безготівковим розрахунком. Списання дизпалива, використаного транспортним засобом, проводиться за нормами витрати згідно з дорожнім листом та товарно-транспортними накладними". У тому, правомірними є дії підприємства чи ні, розбирався "БУХГАЛТЕР&ЗАКОН".
Тема відображення доходу для платника єдиного податку справді безмежна. Норми ПКУ, присвячені сплаті єдиного податку, переписуються досить часто. І незважаючи на це в законодавця так і не дійшли руки для чіткого врегулювання, мабуть, найголовнішого питання – що є доходом платника єдиного податку. Саме через таку законодавчу невизначеність питання виникають із завидною регулярністю. Нічим не примітне, на перший погляд, запитання, що надійшло від наших читачів, – чи потрібно оподатковувати постачальнику поворотну тару єдиним податком – насправді не таке просте, як може здатися.
Досить поширеним прийомом посилення лояльності покупців є надання їм різних знижок і бонусів. Мобільні оператори також використовують цей метод, який полягає в нарахуванні бонусів користувачам мобільних послуг для наступного обміну таких бонусів або на додаткові послуги, або ж на мобільні телефони. Як же відображаються такі операції в обліку тих, хто користується такими бонусами? Приводом для написання статті стало таке запитання читача:
"Підприємство користується мобільним зв'язком і автоматично бере участь у накопичувальній бонусній системі. Накопичені бонуси підприємство обміняло на знижку на мобільний телефон і придбало їх в оператора мобільного зв'язку за 1 грн. без ПДВ (ціна без урахування бонусної знижки цього телефона – 198 грн.). Як правильно відобразити ці операції в податковому обліку (ПДВ, прибуток), за якою ціною?".
У цьому році зима не стала утримувати позиції і склала з себе повноваження точно у відведений для неї термін. І тепер саме час провести сезонний технічний огляд автомобіля та замінити зимові шини на літні. У зв'язку з цим пропонуємо бухгалтерам згадати бухгалтерський і податковий облік весняного технічного огляду та "перевзування" автомобіля.
Є операції, які здійснюються часто, постійно та регулярно. І якщо не відбувається ніяких екстраординарних подій, то, як правило, з порядком їх відображення в обліку швидко настає повна ясність. А є операції, здійснення яких – уже саме по собі екстраординарна подія. До таких операцій можна зарахувати операції зі зміни складу засновників у юрособи. Порядок відображення таких операцій у бухгалтерському та податковому обліку розглянемо на прикладі аналізу такої ситуації:
Один із засновників юрособи (також юрособа) виходить зі складу засновників та відмовляється від належної йому частини корпоративних прав. Які облікові (податкові та бухгалтерські) наслідки цієї операції для учасників, якщо обидві юрособи перебувають на загальній системі оподаткування?
Усе тече, усе змінюється... Тим більше, якщо мова йде про реальну (справедливу) вартість основних засобів (далі - ОЗ). Мабуть, найдостовірнішим (але не дешевим) на сьогодні способом визначити таку вартість з метою бухобліку є експертна оцінка. І це цілком виправданий крок, оскільки власники бізнесу стали значно більше уваги приділяти "джерелу своїх доходів" - прибутку і, як наслідок, прагнуть бачити реальний показник стану активів, зокрема ОЗ. У свою чергу, дооцінка ОЗ є найпростішим способом збільшення власного капіталу й, відповідно, чистих активів підприємства. У цій статті ми розглянемо й проаналізуємо операції, пов'язані з амортизацією дооцінених ОЗ, а також відображення таких операції в бухгалтерському та податковому обліках. А приводом для написання статті стало таке питання читача видання "БУХГАЛТЕР & ЗАКОН":
Торгово-промислова палата провела нашому підприємству експертну оцінку основних засобів з метою приведення у відповідність вартості основних засобів у бухгалтерському обліку їх ринковій вартості. За результатами експертної оцінки вартість основних засобів значно збільшилася. Чи можна амортизувати дооцінену вартість основних засобів у бухгалтерському та податковому обліках?
У наш час використання подарункових сертифікатів – розповсюджене явище. І хоча як і раніше у професійному середовищі є спори щодо юридичної природи цього явища, незмінним залишається одне: задля уникнення штрафонебезпечних ситуацій практика вимагає безпомилкового відображення операцій з подарунковими сертифікатами в бухгалтерському та податковому обліку. Залишивши осторонь юридичні тонкощі, розглянемо облікові особливості операцій з подарунковими сертифікатами.
Так званий подарунковий сертифікат – це матеріальний носій інформації про те, що певна сума грошових коштів була сплачена на користь суб'єкта господарювання, який зобов'язується поставити товари, виконати роботи чи надати послуги на таку суму на користь пред'явника сертифіката. Часто подарункові сертифікати можуть мати вигляд картки, листівки або оформляються на окремому аркуші паперу. У цьому матеріалі йтиметься про документальне оформлення подарункових сертифікатів.
З настанням весняно-літнього періоду особливої актуальності набуває вулична торгівля харчовими продуктами. Це може бути пересувна точка з продажу кави, ларьок з обладнанням для приготування гарячих бутербродів і закусок, простора палатка з різноманітнішим асортиментом продуктів харчування тощо. Однак подібна діяльність вимагає попередньої підготовки та наявності дозвільних документів.
Основні принципи благодійної діяльності в Україні визначено Законом № 5073. Благодійна допомога може надаватися у вигляді грошових коштів, товарно-матеріальних цінностей або основних засобів. У цій статті розглянемо всі тонкощі обліку надання допомоги основними засобами (далі – ОЗ).
Приводом для написання даного матеріалу стало питання до редакції:
Протягом 2010 - 2012 рр. підприємство одержало від фізичної особи – підприємця за договором комісії 800 тис. грн. на придбання устаткування у нерезидента. У 2013 р. угода зірвалася і підприємство устаткування не придбало. Як відобразити у бухгалтерському та податковому обліку дану операцію, якщо підприємець напише лист про повернення йому 800 тис. грн. або ж залишить передоплату для придбання продукції, яку виробляє наше підприємство?
Підприємства, що працюють у сфері зовнішньоекономічної діяльності, постають перед необхідністю відображення в обліку курсових різниць. Перерахунок курсових різниць має особливості, які розгляне "БУХГАЛТЕР&ЗАКОН".
У цій статті піде мова про те, як саме будуть розраховуватися курсові різниці з кредиторської заборгованості в інвалюті за операціями імпорту.
Приводом для написання цього матеріалу послугувала ситуація, що склалася на підприємстві, описавши яку читачі просять відповісти на поставлені запитання:
Наше підприємство (платник податку на прибуток на загальних підставах, неплатник ПДВ) у серпні 2013 р. отримало безвідсоткову позику (поворотну фіндопомогу) від засновника на купівлю устаткування в сумі 300000 грн. На сьогодні можливості погасити її грошима немає. Ми б хотіли погасити отриману допомогу своєю продукцією. Чи можна так вчинити і як все оформити? Які будуть податкові наслідки? Чи виникне на суму повернення дохід, а також обов'язок реєстрації платником ПДВ? Які ще існують варіанти повернення фіндопомоги в нашому випадку?
У цій статті мова піде про те, як же будуть розраховуватися курсові різниці за залишками коштів в інвалюті на кінець кварталу.
Благодійна допомога – це ті кошти, без яких, на жаль, у сьогоднішній економічно важкий і нестабільний час буває непросто обійтися особам, які з тих чи інших причин потрапили в біду або іншу складну ситуацію. І якщо у підприємства все-таки є можливість благодійну допомогу надати, то, звичайно ж, бухгалтерія цього підприємства зобов'язана так оформити і відобразити ці шляхетні за своєю суттю операції, щоб підприємство-благодійник всебічно убезпечило себе і з позиції бухгалтерського обліку, і з позиції податкових наслідків. Розглянемо, як це зробити з найменшим податковим навантаженням.
Напевно, багатьом бухгалтерам торговельних підприємств доводилося зустрічатися з поверненням товарів. Відображення в обліку операцій з повернення товарів насамперед залежить від умов договору між покупцем і продавцем, а також від причин повернення товару (неякісний, не повністю укомплектований товар, не в повному асортименті тощо). Про те, як відображатимуться операції з повернення товарів в обліку з податку на прибуток, дізнаєтеся з цього матеріалу.
Незважаючи на видиму простоту правил оподаткування поворотної фінансової допомоги, на практиці різні статуси позичальника та отримувача викликають труднощі при відображенні таких сум в обліку. Пропонуємо до вашої уваги відповіді на найцікавіші запитання інтернет-конференції, проведеної компанією "ЛІГА:ЗАКОН".
Помилковий переказ коштів – не таке вже й поодиноке явище для підприємства. Бухгалтер припустився помилки в платіжному дорученні, і кошти було переказано не тому контрагенту, якому вони призначалися. Або не потрапили до одержувача. Або потрапили, але з неправильним призначенням платежу. Чи то на поточний рахунок раптом потрапили чужі гроші, а може, і банк щось наплутав. Як підприємству діяти в таких ситуаціях? До яких податкових наслідків вони призводять? Відповіді на ці питання розглянемо в нашому матеріалі.
Повернути бракований товар постачальнику – півсправи. Важливо ще й правильно відобразити цю операцію в бухгалтерському обліку. Часто повернення неякісного товару відбувається у тому випадку, якщо у постачальника немає аналогічного товару для заміни, а усунути недоліки не можливо. Розгляду такої ситуації буде присвячена наша стаття.
На сьогодні повернення грошей або товару є невід'ємною складовою будь-якого господарського процесу. Причини ж такого повернення можуть бути різними. При цьому, незважаючи на, здавалося б, ілюзорну простоту самого процесу повернення – віддав те, що взяв, або навпаки – оподаткування ПДВ у цій частині викликає чимало питань. Тому цю статтю присвячено розгляду найпоширеніших питань, які задають практикуючі бухгалтери щодо податкових наслідків коригування ПДВ внаслідок повернень.
У цій статті піде мова про те, як же будуть розраховуватися курсові різниці з дебіторської заборгованості в інвалюті за операціями експорту.
Підприємство зареєстроване в лютому 2013 року. З березня 2013 року усі витрати (заробітна плата, оренда, послуги банку, реклама, послуги зв'язку та інші) накопичувалися на рахунку 39 "Витрати майбутніх періодів". Торговельна діяльність (оптова торгівля імпортними товарами) розпочалася в жовтні 2013 р. Частково витрати було списано в 2013 р. Яким чином списати накопичені витрати? Чи має право підприємство зазначені витрати списати в 2014 р. і включити до складу податкової декларації з податку на прибуток 2014 р.?
Сільгосппідприємства в більшості випадків повинні обліковувати активи за справедливою вартістю. Однак за певних умов сільгоспактиви можуть і повинні відображатися в балансі за первісною вартістю. У статті докладно проаналізовано вимоги П(С)БО, а також розглянуто питання відповідальності за їх порушення.
Улітку, коли встановлюється гарна погода, часто суб'єкти господарювання організовують виїзну торгівлю. Торгівля на виїзді може здійснюватися в будь-яку пору року. Але суб'єкти підприємницької діяльності, як правило, обирають найсприятливіший період – з весни до осені. У цій статті ми поговоримо про застосування РРО під час виїзної та виносної торгівлі.
Вже давно перевалило за полудень. У бухгалтерії йшла звичайна рутинна робота. Раптом відчинились двері та до кімнати зайшов захеканий шеф. Швидко, не втрачаючи часу, він направився до головного бухгалтера нашої фірми. "Марьвана, – спішно промовив він, – для складального цеху терміново потрібен був дриль. Старий щось забарахлив. Я вирішив не гаяти часу з безготівковою оплатою, сам сходив до магазину та придбав новий. Ось документи. Оформіть все належно, а гроші я собі потім поверну, вони мені поки не термінові".
Знайома картина, чи не так?
Якщо залишкова вартість ОЗ у податковому обліку більша, аніж у бухгалтерському, виходячи з якої залишкової вартості (податкової чи бухгалтерської) слід нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ при ліквідації ОЗ за рішенням платника податків?
(Вікторія М.)
Забезпечення працівників спецодягом – не розкіш, а об'єктивна необхідність, зумовлена вимогами охорони праці. Законодавчо цей обов'язок покладено на роботодавців, чий бізнес пов'язаний із шкідливими та небезпечними умовами праці, забрудненням і т. п. Варто зазначити, що видача спецодягу – це тільки частина процесу охорони праці, сюди ж може належати забезпечення працівників спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального захисту.
Однак приводом для написання цієї статті стало питання до редакції щодо відображення в бухгалтерському та податковому обліку спецодягу з терміном використання понад рік, а також порядку обліку неповернення спецодягу працівником під час звільнення.
Для здійснення виїзної та виносної сезонної торгівлі необхідно сплатити збір за провадження деяких видів підприємницької діяльності (тобто придбати торговий патент). Детально про види торгових патентів і порядок їх придбання поговоримо у цій статті.
Практично в кожного бухгалтера можуть виникнути ситуації, коли помилково або надміру сплачено податки. Наприклад, суму податкового зобов'язання помилково було сплачено на інший рахунок або ж суму податкового зобов'язання було сплачено двічі та ін. Про те, як повернути помилково або надміру сплачені суми податкового зобов'язання, тобто переплату, ми розповімо в цій статті.
Усі суб'єкти зовнішньоекономічної діяльності знають, що порушення термінів проведення валютних розрахунків може обернутися значними штрафними санкціями. Однак на практиці виконати вимоги законодавства інколи буває важко. І однією з причин таких труднощів є складність митного оформлення факту перетину товаром кордону України, зокрема його документального підтвердження.
Розрахунки між комітентом і комісіонером інколи так заплутані, що далеко не завжди зрозуміло, хто, кому та що повинен. А якщо це договір комісії в ЗЕД, то кількість питань збільшується в геометричній прогресії. Головна причина – наявність заплутаного ПДВ.
Згідно з договором купівлі-продажу з розстрочкою платежу передбачено нарахування відсотків за несвоєчасну оплату. У консультаціях рекомендують суму нарахованих відсотків включити до загальної суми договору та оподаткувати ПДВ. Оскільки в нашому разі за договором постачається медичне обладнання, оподатковуване ПДВ за ставкою 7 %, то виникають питання:
• за якою ставкою ПДВ оподатковуються такі відсотки – 7 % чи 20 %, якщо згідно з договором постачається обладнання за ставкою 7 % та комплектуючі за ставкою 20 %;
• як виписати податкову накладну в такому разі?
(Віта Л.)
Зовнішньоекономічна діяльність значно збільшує можливості підприємства з погляду не тільки розширення ринків збуту, але й вибору постачальників товарів та послуг. А для бухгалтера ЗЕД це невичерпний потік питань і правил.
Приводом для написання цієї статті стало таке питання нашого читача:
Китайська фірма, яка не має постійного представництва на території України, надала підприємству послуги з розробки макета прес-форми для виробництва готової продукції. Згідно з договором передоплату було здійснено у квітні, а акт виконаних робіт надано у травні поточного року. Як оподатковується та відображається у звітності така операція?
Особливості відображення в обліку ремонтів орендованих основних засобів виникають у практикуючих бухгалтерів постійно. А сприяють появі таких питань недостатня прозорість норм ПКУ та різноманіття факторів, які так чи інакше впливають на облік. У цій консультації розглянуто ситуацію, коли вартість виконаного орендарем ремонту зменшує договірну вартість при придбанні ним же відремонтованого приміщення у орендодавця.
На підприємстві працюють сумісники, а також значаться працівники, які перебувають у відпустці для догляду за дитиною до 3-х (6-ти) років. Чи потрібно враховувати таких працівників при підрахунку показників чисельності штатних працівників для заповнення звіту з ЄСВ?
За невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, установленого ст. 19 Закону № 875, за підсумками року роботодавці зобов'язані сплатити адміністративно-господарські санкції за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування інвалідів і не зайняте ним (ст. 20 Закону № 875).
Трудові відносини між працівником і роботодавцем є досить складною системою взаємних прав та обов'язків. І от коли в цій системі відбувається збій і між суб'єктами трудових правовідносин виникають розбіжності, зокрема, з приводу застосування норм трудового законодавства, то ці розбіжності переростають у трудові спори, які вирішуються або комісією з трудових спорів, або судами. Одним з розповсюджених видів трудового спору є поновлення працівника на роботі у разі його незаконного звільнення та виплата йому середнього заробітку за вимушений прогул. Такий спір розглядається лише в судовому порядку, при цьому в більшості випадків суд стає на бік працівника.
До 1 лютого 2014 року роботодавці з чисельністю штатних працівників понад 20 осіб повинні проінформувати органи Державної служби зайнятості про виконання ними квоти на працевлаштування осіб, які мають додаткові гарантії у працевлаштуванні (оскільки у 2014 році 1 лютого – це вихідний, останній строк подання – 31 січня 2014 року). Форма звіту хоча і не містить великої кількості рядків, однак є абсолютно новою для бухгалтера, тому пропонуємо покроковий детальний алгоритм її заповнення.
Декретниця пішла у відпустку по догляду за дитиною до 3-х років, чи потрібно весь цей період показувати в таблиці 6 звіту з ЄСВ? І якщо потрібно, то як виправити попередні звіти (за 2013 – 2014 рр.)?
(Надія Б.)
При заповненні звіту за формою 10-ПІ певну складність становить заповнення рядків 01 і 02, де наводиться середньооблікова кількість всіх працівників та інвалідів відповідно. Враховуючи безпосередній вплив цих показників на розмір адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу з працевлаштування інвалідів, рекомендуємо уважно поставитися до заповнення цих рядків.
Нормами Інструкції № 42 встановлено, що звіт за формою № 10-ПІ необхідно подати до 1 березня до Фонду соцзахисту інвалідів за місцем реєстрації роботодавця. У зв'язку з цим виникає питання: як зареєструватися і яка існує відповідальність за невиконання цих вимог.
Працівник, який знаходиться у щорічній відпустці, захворів і оформив листок непрацездатності. Як у цьому випадку, а також до настання відпустки підприємство повинно перенести або продовжити відпустку такому працівникові? Якими нормами законодавства слід керуватися підприємству в подібних ситуаціях і як відобразити наслідки в бухгалтерському та податковому обліку, розбирався "БУХГАЛТЕР&ЗАКОН".
Чи має право жінка піти у відпустку у зв'язку з вагітністю та пологами пізніше дати, зазначеної в листку непрацездатності?
Приводом для написання цієї статті стало питання наступного змісту: "Чи включається до податкових витрат підприємства основна відпустка тривалістю більше 24 календарних днів, якщо така відпустка визначена внутрішніми правилами трудового розпорядку та трудовим договором"? Пошуком відповіді на дане питання займався "БУХГАЛТЕР & ЗАКОН".
Практично кожному бухгалтеру, який займається нарахуванням заробітної плати, доводилося зустрічатися у своїй роботі з нарахуванням такої виплати, як допомога з тимчасової непрацездатності (далі – лікарняний). Якщо працівник хворів не більше п'яти днів, то проблем з нарахуваннями, утриманнями та виплатами таких сум не виникає, оскільки вони здійснюються в повному розмірі за рахунок роботодавця. Але коли працівники йдуть на лікарняний більшої тривалості, то часом бухгалтеру доводиться вирішувати питання, які виникають не стільки у зв'язку з розрахунком обов'язкових нарахувань та утримань, скільки з перерахуванням таких сум до бюджету у встановлені законодавством строки.
Немає більшої радості, ніж бачити захват дитини, яка під ялинкою знаходить подарунок від Діда Мороза. Розуміють це і роботодавці – вони намагаються побалувати дітей своїх працівників новорічними сюрпризами. Якщо на підприємстві створено профспілку, то, як правило, на неї покладають цю високу місію. Не упускає можливості побути в ролі Діда Мороза і держава в особі Фонду соцстрахування з тимчасової втрати працездатності. Далі детально поговоримо про правила надання та обліку дитячих новорічних подарунків із різних джерел.
Правила заповнення звітності з ЄСВ визначено Порядком № 454. Водночас на практиці нерідко доводиться стикатися з нестандартними ситуаціями щодо нарахування тієї чи іншої виплати, які, відповідно, мають свої особливості відображення у звіті. Найбільше виникає питань щодо правильності відображення у звіті сум відпускних та лікарняних. Про це і розповімо в статті.
Приводом для написання цієї статті стало наступне питання, що надійшло до редакції:
Працівнику була помилково перерахована на зарплатну картку зайва сума, як повернути зайво сплачені кошти? Чи може працівник повернути зайву суму в касу, а бухгалтер з каси видати іншому співробітнику на відрядні витрати?
Співробітниця перебувала у відпустці з догляду за дитиною до 3-х років. По закінченню цієї відпустки вона йде в планову відпустку на 17 днів. Далі, щоб дотягнути до лікарняного у зв’язку з вагітністю та пологами, лягає в стаціонар (між закінченням відпустки з догляду і наступним лікарняним у зв’язку з вагітністю та пологами – 1,5 місяці). Виходячи з чого мені рахувати цей лікарняний, якщо відпустка з догляду і планова відпустка виключаються?
(Світлана С.)
Наближається літо, тому настав час згадати і про відпочинок. Як відомо, Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності деяким категоріям застрахованих працівників видає путівки до санаторно-курортних закладів. Який порядок відображення путівок у бухгалтерському та податковому обліку, ми поговоримо в сьогоднішній темі номера.
Чимало компаній включають до соціального пакета для своїх працівників такий бонус, як забезпечення їх санаторно-курортними путівками. Придбання путівок підприємством з погляду оподаткування – досить складна операція, що забирає в бухгалтера багато часу й уваги. Який порядок відображення таких путівок у бухгалтерському та податковому обліку, розглянемо в цьому матеріалі.
Сумісники є повноцінними учасниками системи пенсійного та соціального страхування з відповідною сплатою страхових внесків і правом на одержання матеріального забезпечення при настанні страхового випадку, зокрема на виплату допомоги з тимчасової втрати працездатності за всіма місцями роботи. Інакше кажучи, сумісник, що занедужав, має повне право взяти лікарняний, як і будь-який інший працівник підприємства. Про особливості розрахунку та виплати лікарняного суміснику й піде мова у цьому матеріалі.
КЗпП стверджує, що кожний працівник має право реалізувати свої здібності до продуктивної праці шляхом укладання трудового договору на одному або одночасно на декількох підприємствах, в установах, організаціях. Саме така робота на декількох підприємствах і є роботою за сумісництвом. Як оформити працівника-сумісника і в яких випадках можна звільнити – ось питання, які ми розглянемо в цьому матеріалі.
Кожний працівник, крім основного трудового договору, укладеного за основним місцем роботи, має право укладати трудові договори на роботу за сумісництвом (ч. 2 ст. 21 КЗпП).
"Неосновний" характер роботи не обмежує сумісника у його трудових правах і соціальних гарантіях. Працівники-сумісники мають право на щорічну основну відпустку так само, як і працівники, для яких місце роботи є основним. Адже національне законодавство не містить особливостей та обмежень у наданні такій категорії працівників щорічних відпусток.
У зв'язку з економічною нестабільністю багато підприємств змушені всіляко заощаджувати. Тому розповсюдженою ситуацією є використання праці сумісників. Однак бухгалтеру по заробітній платі необхідно враховувати статус таких працівників при нарахуванні заробітної плати, оплати за листками непрацездатності та інших нарахувань. Що ж робити з нарахуванням допомоги по вагітності та пологах працівниці-сумісниці, розглянемо детально у цій статті.
Право кожного працівника на відпустку передбачено ст. 45 Конституції України. Напередодні відпускного сезону нагадаємо роботодавцям та їхнім бухгалтерам основні нюанси розрахунків відпускних. Адже для правильного їх розрахунку важливо знати не лише, на яку кількість днів відпустки може претендувати той чи інший працівник. Не менш важливим є правильне визначення розрахункового періоду та заробітної плати за такий період для визначення суми відпускних.
На практиці при розрахунку сум відпускних досить часто виникають питання пов'язані з тим, що на розрахунковий період припадають "особливі випадки", наприклад, лікарняний працівника, виплата премій, простій підприємства тощо. Розглянемо, як розрахувати середній заробіток і розрахунковий період для виплати відпускних у таких ситуаціях.
Законодавством України передбачено можливість одержання працюючими громадянами путівок на санаторно-курортне лікування за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (далі – ФСС з ТВП). А чи може фізична особа – підприємець скористатися соціальними гарантіями, передбаченими для застрахованих осіб, і, зокрема, претендувати на путівку від ФСС з ТВП? Про це й поговоримо в нашому матеріалі.
Досить часто у підприємства чи у самого працівника виникають ситуації, коли відпустку необхідно поділити, перенести на інший період і навіть відкликати працівника з відпустки. Розглянемо ці моменти.
За путівкою відпочити та підправити здоров'я під час відпустки завжди приємно. Удвічі приємніше, коли ця путівка на лікування й відпочинок дістається безкоштовно або із частковою оплатою. Допомогти з оплатою путівки працівнику може, зокрема, і профспілкова організація. Особливості надання й оподаткування вартості путівок, що фінансується профспілковою організацією, розглянемо в нашій статті.
Службове відрядження працівників для вирішення питань, пов'язаних з господарською діяльністю підприємства (проведення переговорів, підписання контрактів, участь у виставках, семінарах), – досить розповсюджене явище в сьогоднішньому бізнесі, що динамічно розвивається. Відрядженим може бути працівник підприємства, який перебуває з ним у трудових відносинах. Зустрічаються ситуації, коли необхідно направити у відрядження співробітника, який працює за сумісництвом, адже, як відомо, з таким працівником також укладається трудовий договір. Нюансам оформлення направлення сумісника в службове відрядження присвячено цей матеріал.