Внимание! Вы используете устаревшую версию браузера.
Для корректного отображения сайта настоятельно рекомендуем Вам установить более современную версию одного из браузеров, представленных справа. Это бесплатно и займет всего несколько минут.
Спробувати Оформити передплату
Спробувати Оформити передплату
"Подарунок" під ялинку: які податки залишились в ПКУ
Людмила Гайдукевич, експерт, ЛІГА:ЗАКОН

Одним з "подарунків" під ялинку став прийнятий Верховною Радою наприкінці минулого року Закон № 71, який набрав чинності вже з 1 січня 2015 року. Законом, зокрема, передбачено скорочення податків та зборів. З них деякі було ліквідовано, інші – об’єднано під однією назвою, є і взагалі нові. При цьому фіскальне навантаження на платників податків не зменшилось, а для фізичних осіб – навіть збільшилось. Детальніше про зміни, внесені до ПКУ в розрізі податків та зборів, розглянемо у цій статті.

З 1 січня 2015 року у зв’язку з набранням чинності Законом № 71 скоротилась кількість податків та зборів, визначених у ПКУ. Тепер вони такі:

1. податок на прибуток підприємств;

2. податок на доходи фізичних осіб;

3. податок на додану вартість;

4. акцизний податок;

5. екологічний податок;

6. рентна плата;

7. мито;

8. податок на майно;

9. єдиний податок;

10. збір за місця для паркування транспортних засобів;

11. туристичний збір.

Крім того, продовжено дію тимчасово запровадженого військового збору.

Також з 01.01.2015 р. тимчасово, до 1 січня 2016 р., вводиться збір у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності.

Отже, знайомтесь з основними новаціями прийнятих змін щодо податків та зборів.

Податок на майно

З 1 січня 2015 р. запроваджено податок на майно, який складається з:

- податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки (п. 265.1.1 ПКУ);

- транспортного податку (п. 265.1.2 ПКУ);

- плати за землю (земельного податку та орендної плати) (п. 265.1.3).

Податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки

Цей податок було кардинально змінено (ст. 266 ПКУ). Тепер податок на нерухомість доведеться сплачувати майже всім.

Отже, зміни такі.

1. З 1 січня 2015 року оподатковується, крім житлової нерухомості, також нежитлова нерухомість (п. 266.1.1 ПКУ).

У зв’язку з цим п. 14.1.129 ПКУ доповнено переліком об’єктів, які належать до нежитлової нерухомості (п. 14.1.1291 ПКУ). Це будівлі готельні, офісні, торговельні, а також гаражі, криті автостоянки, склади, сараї, хліви, літні кухні, майстерні, вбиральні, погреби, навіси, котельні, бойлерні, трансформаторні підстанції тощо.

2. Базою оподаткування є загальна площа об’єкта житлової та нежитлової нерухомості, у тому числі його часток (пп. 266.3.1 ПКУ).

3. Значно скоротився розмір пільги, яка надається для фізичних осіб зі сплати податку на об’єкт/об’єкти житлової нерухомості, в тому числі їх часток. Тепер така пільга надається:

а) для квартири/квартир незалежно від їх кількості – на 60 кв. метрів;

б) для житлового будинку/будинків незалежно від їх кількості – на 120 кв. метрів;

в) для різних типів об’єктів житлової нерухомості, в тому числі їх часток (у разі одночасного перебування у власності платника податку квартири/квартир та житлового будинку/будинків, у тому числі їх часток), – на 180 кв. метрів.

Таке зменшення надається один раз за кожний базовий податковий (звітний) період (рік).

При цьому надано право сільським, селищним, міським радам збільшувати граничну межу житлової нерухомості, на яку зменшується база оподаткування.

4. Як і раніше, передбачено, що якщо об'єкт житлової та/або нежитлової нерухомості перебуває у спільній частковій власності кількох осіб, платником податку є кожна з цих осіб за належну їй частку. Якщо об'єкт житлової та/або нежитлової нерухомості перебуває у спільній сумісній власності кількох осіб і поділений між ними в натурі, платником податку є кожна з цих осіб за належну їй частку. Якщо такий об’єкт не поділений в натурі, платником податку є одна з таких осіб-власників, визначена за їх згодою, якщо інше не встановлено судом (пп. 266.1.2 ПКУ).

5. Тепер розмір ставки податку не залежить від загальної площі нерухомості, якою володіє фізична чи юридична особа. Для фізосіб та юросіб ставки податку встановлюються за рішенням сільської, селищної або міської ради у розмірі, що не перевищує 2 % розміру мінімальної заробітної плати за 1 кв. метр бази оподаткування (у 2015 році максимальна ставка – 24,36 грн. за 1 кв. метр).

При цьому установлено, що на 2015 рік ставки податку для об’єктів нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, не можуть перевищувати 1 % мінімальної заробітної плати за 1 кв. метр для об’єктів нежитлової нерухомості (п. 33 підрозділу 10 ПКУ).

6. Доповнено перелік об’єктів нерухомості, яка не оподатковується податком на нерухоме майно (пп. 266.2.2 ПКУ). Так, не оподатковується, зокрема, нежитлова нерухомість, яка використовується в аграрному секторі, промисловості, МАФи та кіоски, які є суб'єктами малого бізнесу, а також ринки.

При цьому виключено з цього переліку дачні та садові будинки, отже вони з 1 січня 2015 року підлягають оподаткуванню.

Транспортний податок

Транспортний податок – новий податок, якого до цього часу не було. Він регулюється ст. 267 ПКУ.

Платниками транспортного податку є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які мають зареєстровані в Україні згідно з чинним законодавством власні легкові автомобілі,  які використовувалися до 5 років і мають об’єм циліндрів двигуна понад 3000 куб. см.

Ставка податку встановлюється з розрахунку на календарний рік у розмірі 25000 гривень за кожен легковий автомобіль (п. 267.4 ПКУ).

Базовий податковий (звітний) період для сплати податку дорівнює календарному року.

З транспорту фізичних осіб обчислення суми податку здійснюється контролюючим органом за місцем реєстрації платника податку, за результатами якого до 1 липня звітного року платнику податку направляється податкове повідомлення-рішення про сплату податку (пп. 267.6.1, 267.6.2 ПКУ).

Юридичні особи самостійно обчислюють суму транспортного податку станом на 1 січня звітного року і до 20 лютого цього ж року подають контролюючому органу за місцем реєстрації об’єкта оподаткування декларацію з розбивкою річної суми рівними частинами поквартально (пп. 267.6.4 ПКУ).

Земельний податок та орендна плата

Земельний податок, як і раніше, регулюється ст. 269 – 287 ПКУ, орендна плата – ст. 288 ПКУ.

Збільшено ставку земельного податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, з 1 % до 3 %, а для сільськогосподарських угідь – з 0,03 % – 0,1 % до 1 % від їх нормативної грошової оцінки (п. 274.1 ПКУ).

За земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні суб’єктів господарювання (крім державної та комунальної форми власності), ставка податку встановлюється у розмірі не більше 12 % від їх нормативної грошової оцінки (п. 274.2 ПКУ).

За земельні ділянки, розташовані за межами населених пунктів, ставка податку встановлюється у розмірі не більше 5 % від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області (п. 277.1 ПКУ).

Істотно скоротився перелік пільговиків-юросіб, звільнених від сплати земельного податку (п. 282.1 ПКУ).

Так, згідно зі змінами від сплати земельного податку звільняються:

1) санаторно-курортні та оздоровчі заклади громадських організацій інвалідів, реабілітаційні установи громадських організацій інвалідів;

2) громадські організації інвалідів України, підприємства та організації, які засновані громадськими організаціями інвалідів та спілками громадських організацій інвалідів і є їх повною власністю. Кількість інвалідів, які мають основне місце роботи на цих підприємствах, повинна становити не менш як 50 % та фонд оплати праці таких інвалідів – не менш як 25 % суми загальних витрат на оплату праці;

3) бази олімпійської та паралімпійської підготовки.

При цьому земельні ділянки релігійних організацій, які також звільнялися від сплати земельного податку, тепер не є об'єктом оподаткування відповідно до пп. 283.1.8 ПКУ.

Що ж стосується інших юросіб, виключених з переліку пільговиків, то тепер, судячи з усього, вони повинні будуть платити земельний податок поряд з усіма платниками. Нагадаємо, що до цього переліку входили заповідники, парки, ботанічні сади, дитсади, школи тощо.

Крім того, виключено з підрозділу 8 р. XX ПКУ пункти, які тимчасово звільняли від сплати земельного податку суб'єкти літакобудування, земельні ділянки яких безпосередньо використовуються для цілей виробництва кінцевої продукції, а саме: літальних апаратів, їх корпусів, двигунів, включаючи місця, призначені для їх зберігання; суб'єкти кінематографії; суб'єкти суднобудівної промисловості.

Щодо орендної плати, то тут відбулися такі зміни.

Тепер річна сума орендної плати для всіх платників:

- не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки (п. 288.5.1 ПКУ);

- не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (п. 288.5.2 ПКУ).

До речі, податок на майно відноситься до місцевих податків, а отже, тепер і плата за землю, як складова податку на майно, належить до місцевих, а не до загальнодержавних податків, як це було раніше.

Органам місцевого самоврядування надано право встановлювати ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку (п. 284.1 ПКУ).

Акцизний податок

Доповнено перелік платників акцизного податку.

Отже, тепер платниками акцизного податку також є:

– особа – суб’єкт господарювання роздрібної торгівлі, яка здійснює реалізацію підакцизних товарів (пп. 212.1.11 ПКУ);

– оптовий постачальник електричної енергії (пп. 212.1.12 ПКУ);

– виробники електричної енергії, які мають ліцензію на право здійснення підприємницької діяльності з виробництва електричної енергії і продають її поза оптовим ринком електричної енергії (пп. 212.1.13 ПКУ);

– особа – власник ввезеного на митну територію України вантажного транспортного засобу, що переобладнується у легковий автомобіль, з якого справляється акцизний податок (пп. 212.1.14 ПКУ).

Підакцизними товарами тепер вважаються не лише спирт, алкогольні напої, пиво, тютюнові вироби, нафтопродукти, скраплений газ, автомобілі легкові, причепи та мотоцикли, а також:

– речовини, що використовуються як компоненти моторних палив, паливо моторне альтернативне (абзац четвертий п. 215.1 ПКУ);

– транспортні засоби, призначені для перевезення 10 осіб і більше, транспортні засоби для перевезення вантажів (абзац п’ятий п. 215.1 ПКУ);

– електрична енергія (абзац шостий п. 215.1 ПКУ).

Збільшено ставки акцизу на деякі тютюнові вироби, на нафтопродукти, скраплений газ, на автомобілі (п. 215.3 ПКУ).

Запроваджено ставку акцизного податку на:

– скраплений газ природний у розмірі 6 євро за 1000 кг (пп. 215.3.4 ПКУ);

– моторні транспортні засоби, призначені для перевезення 10 осіб і більше, у розмірі від 0,003 євро за 1 куб. см до 0,007 євро в залежності від об’єму циліндрів двигуна (пп. 215.3.5 ПКУ);

– моторні транспортні засоби для перевезення вантажів – у розмірі від 0,01 до 0,033 євро за 1 куб. см об’єму циліндру двигуна (п. 215.3.52 ПКУ);

– роздрібну торгівлю підакцизними товарами – у розмірі 5 % (ставка податку встановлюється за рішенням сільської, селищної або міської ради у відсотках від вартості з ПДВ (п. 215.3.10 ПКУ);

– електричну електроенергію у розмірі 3,2 % (пп. 215.3.9 ПКУ).

Екологічний податок

З 1 січня 2015 року не сплачується екологічний податок за викиди забруднюючих речовин в атмосферу пересувними джерелами забруднення. При цьому за результатами діяльності за останній період 2014 року такі платники повинні подати декларацію (п. 27 підрозділу 10 р. ХХ ПКУ).

Залишаються платниками екоподатку суб'єкти господарювання, які здійснюють:

– викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення;

– скиди забруднюючих речовин безпосередньо у водні об'єкти; розміщення відходів;

– утворення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені);

– тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками понад установлений особливими умовами ліцензії строк.

Рентна плата

Введено нове поняття "рентна плата", яке об’єднує раніше існуючі рентні платежі.

Так, пп. 251.1 ПКУ встановлено, що рентна плата складається з:

– рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин;

– рентної плати за користування надрами в цілях, не пов’язаних з видобуванням корисних копалин;

– рентної плати за користування радіочастотним ресурсом України;

– рентної плати за спеціальне використання води;

– рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів;

– рентної плати за транспортування нафти і нафтопродуктів магістральними нафтопроводами та нафтопродуктопроводами, транзитне транспортування трубопроводами природного газу та аміаку територією України.

При цьому для кожного виду рентної плати, як і раніше, окремо виділено платників рентної плати, об'єкт оподаткування, базу оподаткування та ставки.

Збільшено ставки рентної плати за користування надрами для видобування деяких корисних копалин, зокрема, нафти, конденсату, природного газу (п. 252.20 ПКУ).

При цьому передбачено поетапне підвищення ставки рентної плати за користування надрами незалежно від глибини видобутку щодо договорів про спільну діяльність: I-й квартал 2015 року – 60 %, II-й квартал – 65 %, починаючи з третього кварталу 2015 року – 70 % (підрозділ 91 розділу XX ПКУ).

Туристичний збір

Туристичний збір регулюється ст. 268 ПКУ. Цю статтю було викладено у новій редакції. При цьому в оподаткуванні турзбором нічого не змінилось. Він, як і раніше, справляється у розмірі від 0,5 до 1 % вартості проживання (за вирахуванням ПДВ) фізичних осіб, які прибули на територію іншої адміністративно-територіальної одиниці.

Збір за місця для паркування транспортних засобів

Регулюється ст. 2681 ПКУ (раніше регулювався ст. 266 ПКУ). При цьому порядок оподаткування та ставки збору залишились без змін – за кожний день  провадження діяльності з паркування ставка збору становить від 0,03 до 0,13 % мінімальної зарплати за 1 кв. метр земельної ділянки, відведеної для паркування.

Збір у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів

Згідно з п. 117 розділу І Закону № 71 підрозділ 10 р. XX ПКУ доповнено п. 29, яким тимчасово, до 1 січня 2016 року, встановлюється збір у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності.

Цей збір не новий. Раніше він був передбачений пп. 9.1.18 ПКУ та регулювався гл. 4 р. XІV ПКУ. Тепер переведений до тимчасових податків.

Порядок його оподаткування залишився незмінним.

Так, платниками цього збору є суб’єкти господарювання та їх відокремлені підрозділи, у тому числі уповноважені особи договорів простого товариства, які:

а) провадять діяльність з постачання природного газу споживачам на підставі укладених з ними договорів;

б) споживають імпортований ними природний газ як паливо або сировину;

в) споживають видобутий ними природний газ як паливо або сировину.

Збір справляється у розмірі 2 % на обсяги природного газу, що постачаються для категорій споживачів, визначених у пп. 1.3.1 п. 29 підрозділу 10 р. XX ПКУ. На обсяги природного газу, що постачається для населення, збір справляється у розмірі 4 %.

Про інші зміни читайте у матеріалах видання "БУХГАЛТЕР&ЗАКОН":

"Подарунок" під ялинку: податок на прибуток по-новому (№ 1-2 за 2015 рік).  

"Подарунок" під ялинку: ПДВ-зміни 2015 (№ 1-2 за 2015 рік).

"Подарунок" під ялинку: єдиний соціальний внесок (№ 1-2 за 2015 рік).

"Подарунок" під ялинку: ПДФО та військовий збір (№ 1-2 за 2015 рік).

"Подарунок" під ялинку: єдиний податок (№ 1-2 за 2015 рік).

"Подарунок" під ялинку: перевірки та відповідальність (№ 1-2 за 2015 рік).

Трансфертне ціноутворення – 2: Перезавантаження (№ 1-2 за 2015 рік).

Застосування РРО: зміни-2015 (№ 1-2 за 2015 рік).

Держбюджет -2015: маємо "нові – старі" соцстандарти (№ 1-2 за 2015 рік).

Закон № 76, або Як будемо економити у 2015 році (№1-2 за 2015 рік).  

Резюме статті

Підіб'ємо підсумки. Отже, з 1 січня 2015 року вже немає фіксованого сільськогосподарського податку; збору за першу реєстрацію транспортного засобу; збору на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства; збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на електричну і теплову енергію; збору за провадження деяких видів підприємницької діяльності (торговий патент). Натомість розширено об’єкти оподаткування та збільшено ставки акцизного податку. Тепер акцизом оподатковується, зокрема, постачання електричної енергії. Сільськогосподарські товаровиробники тепер мають сплачувати єдиний податок, а не фіксований сільськогосподарський податок. Запроваджено новий податок – транспортний, який є складовою податку на майно.

Мати доступ до номерів і всіх статей видання Ви зможете за умови передплати на електронне видання БУХГАЛТЕР&ЗАКОН
Контакти редакції:
bz@ligazakon.ua