Внимание! Вы используете устаревшую версию браузера.
Для корректного отображения сайта настоятельно рекомендуем Вам установить более современную версию одного из браузеров, представленных справа. Это бесплатно и займет всего несколько минут.
Спробувати Оформити передплату
Спробувати Оформити передплату
Облік одноразової тари в продавця
Влада Карпова, к. е. н., експерт, ЛІГА:ЗАКОН

Одноразову тару зазвичай називають упаковкою. Особливість такої тари полягає в тому, що покупець її не повертає. У цій статті розглянемо порядок відображення одноразової тари в обліку продавця.

Податковий облік одноразової тари

Насамперед нагадаємо, що до тари одноразового використання належить тара, використовувана лише один раз, що не підлягає поверненню та прийманню від покупців (паперова, картонна, поліетиленова, мішки, коробки паперові та з полімерних матеріалів, використовуваних для пакування продукції). Про це сказано в пп. 6.1 Методрекомендацій № 2.

Податок на прибуток

Усі платники податку на прибуток показують операції з одноразовою тарою лише на підставі даних бухгалтерського обліку (пп. 134.1.1 ПКУ). Пов'язано це з тим, що окремих коригувань фінансового результату до оподаткування для операцій з одноразовою тарою в ПКУ не передбачено.

ПДВ

Порядок відображення операцій з одноразовою тарою залежить від того, на якому етапі пакують товар і чи оплачує покупець упаковку. Докладніше облік із ПДВ у різноманітних ситуаціях розглянуто нижче.

Бухгалтерський облік одноразової тари

Оскільки бухгалтерський облік операцій з одноразовою тарою залежить від умов, у яких її передають (продають), то розглянемо облік таких операцій у різних ситуаціях.

Варіант 1: упаковку продають окремо

У цій ситуації покупець оплачує упаковку товару окремо. Найпоширеніший випадок – пакети в супермаркетах, які надають за окрему плату за бажанням покупця. Тоді упаковка, по суті, є окремим товаром, операції з яким відображають в обліку за загальними "товарними" правилами.

У бухгалтерському обліку таку упаковку правильніше показувати на субрахунку 281 "Товари на складі" або на субрахунку 282 "Товари в торгівлі". Відповідно, на таку упаковку-товар потрібно встановити продажну ціну.

З позиції ПДВ бажано, щоб продажна ціна була не нижче за вартість придбання упаковки-товару. Адже згідно з абз. 2 п. 188.1 ПКУ база оподаткування операцій із постачання товарів/послуг не може бути нижче за ціну їх придбання, а база оподаткування операцій із постачання самостійно виготовлених товарів/послуг – нижче за їх звичайну ціну.

1

Умова:

ТОВ "Комфорт-маркет" закупило 5000 поліетиленових пакетів для фасування товарів, які продають, на суму 7500 грн із ПДВ (ПДВ – 1250 грн). Ціна придбання 1 пакета – 1,5 грн (у т. ч. ПДВ – 0,25 грн). Пакети продають покупцям за ціною:

1) 1,80 грн із ПДВ;

2) 1,20 грн із ПДВ.

Підприємство обліковує наявні в продажу пакети методом ідентифікованої вартості (з використанням технології штрихкодування). Згідно з поданим товарним звітом за місяць було реалізовано 1000 пакетів.

Рішення:

Облік цих операцій у ТОВ "Комфорт-маркет" відображено в таблиці 1.

Таблиця 1

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Дт

Кт

Сума,

грн

1

Придбано пакети в постачальника

281

631

6250,00

2

Відображено податковий кредит із ПДВ на підставі податкової накладної, зареєстрованої в ЄРПН

641

631

1250,00

3

Оплачено пакети постачальнику

631

311

7500,00

4

Передано пакети до торговельного залу

282

281

6250,00

Варіант 1

5

Відображено дохід від продажу пакетів за звітний період

301

702

1800,00

6

Відображено податкові зобов'язання з ПДВ

702

641

300,00

7

Зараховано реалізовані пакети до витрат

902

282

1250,00

Варіант 2

8

Відображено дохід від продажу пакетів за звітний період

301

702

1200,00

9

Відображено податкові зобов'язання з ПДВ, обчислені з договірної вартості пакетів

702

641

200,00

10

Відображено податкові зобов'язання з ПДВ, обчислені з мінімальної бази оподаткування (1,25 грн - 1 грн) х 20 % х 1000 шт.

949

641

50,00

11

Зараховано реалізовані пакети до витрат

902

282

1250,00

Варіант 2: товар пакують до передання до торговельного залу

Якщо готову продукцію або товар пакують до моменту передання до торговельного залу, то облік тари залежатиме від того, на якому саме етапі це відбувається.

Ситуація 1: тару використовують для пакування готової продукції безпосередньо в процесі виробництва. Таку тару зараховують до виробничої собівартості готової продукції, що випливає з пп. 6.4 Методрекомендацій № 2 і листа Мінфіну України від 18.12.2008 р. № 31-34000-10-16/44972. У цьому разі тару обліковують на субрахунку 204 "Тара й тарні матеріали", а її списання відображають кореспонденцією: Дт 23, 26 – Кт 204 (пп. 6.4 Методрекомендацій № 2).

В обліку з ПДВ підприємство має право на податковий кредит у разі придбання тари на загальних підставах.

2

Умова:

ТОВ "Виробничник" закупило 500 картонних коробок для пакування кожної одиниці самостійно виготовленої готової продукції на суму 1500 грн із ПДВ (ПДВ – 250 грн). Готову продукцію пакують у виробничому цеху, усі коробки було використано протягом звітного періоду.

Рішення:

У цьому разі операції буде відображено в обліку так, як показано в таблиці 2.

Таблиця 2

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Дт

Кт

Сума,

грн

1

Придбано коробки в постачальника

204

631

1250,00

2

Відображено податковий кредит із ПДВ на підставі податкової накладної, зареєстрованої в ЄРПН

641

631

250,00

3

Оплачено коробки постачальнику

631

311

1500,00

4

Використано коробки для пакування готової продукції

23

204

1250,00

Ситуація 2: тару використовують для пакування товару на складі. Якщо товар пакують (фасують) до моменту його надходження в торговельну точку, то витрати на пакування можна віднести до інших витрат, які зараховують до собівартості товарів.

Візьміть до уваги: за такої інтерпретації виникає низка облікових проблем. Зокрема, не зовсім зрозуміло, як потрібно розподіляти між одиницями товарів зарплату пакувальника з нарахованим на неї єдиним внеском на загальнообов'язкове державне соціальне страхування. Адже не завжди таку зарплату визначають на основі відрядної форми оплати праці.

Є всі підстави вважати, що підприємство може зарахувати вказані витрати до складу збутових. Обґрунтувати це можна посиланням на пп. 6.4 Методрекомендацій № 2, де зазначено, що тару, використовувану для затарювання товарів, готової продукції й інших запасів на складах, зараховують до складу витрат на збут. Цю позицію підтримав і Мінфін у листі від 18.12.2008 р. № 31-34000-10-16/44972.

Аналогічний порядок випливає і з додатка до Методрекомендацій № 145, у якому на рахунку 93 пропонують відображати:

– вартість матеріалів, використаних для зберігання, оброблення, пакування товарів (продукції);

– витрати на оплату послуг сторонніх підприємств, пов'язаних із пакуванням і фасуванням товарів (продукції);

– витрати на оплату праці працівників підприємства, пов'язаних із передпродажною підготовкою товарів (продукції) – пакуванням, фасуванням товарів тощо.

Витрати на пакувальні матеріали для затарювання готової продукції на складах готової продукції зараховано до витрат на збут і в п. 19 П(С)БО 16.

Таку тару зазвичай обліковують на субрахунку 284 "Тара під товарами".

3

Умова:

ТОВ "Збутовик" закупило 5000 поліетиленових пакетів для розфасування товару, який продають, на суму 600 грн із ПДВ (ПДВ – 100 грн). Розфасування товару відбувається на складі ТОВ "Збутовик", усі пакети було використано протягом звітного періоду.

Рішення:

Операції буде показано в обліку так (таблиця 3).

Таблиця 3

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Дт

Кт

Сума,

грн

1

Придбано пакети в постачальника

284

631

500,00

2

Відображено податковий кредит із ПДВ на підставі податкової накладної, зареєстрованої в ЄРПН

641

631

100,00

3

Оплачено пакети постачальнику

631

311

600,00

4

Використано пакети для пакування товару

93

284

500,00

Варіант 3: тару використовують для пакування товару в торговельній точці

На практиці товар часто пакують безпосередньо в магазині, при цьому покупець не оплачує вартість пакета (його не продають). Наприклад, продавець чи покупець пакує товар у поліетиленовий пакет на касі або в торговельному залі. Ще варіант – продавець пакує в поліетиленову плівку товар перед видачею його покупцеві. Така ситуація, по суті, аналогічна до розглянутої вище щодо фасування товару на складі. Тобто витрати на упаковку тут теж можна зарахувати до складу витрат на збут.

Тим часом особливість цієї ситуації в тому, що контролери можуть зобов'язати нарахувати податкові зобов'язання з ПДВ із вартості пакування. Адже пакувальні матеріали, зокрема пакети, видають покупцям безкоштовно. Відповідно, виникає питання щодо нарахування податкових зобов'язань за такою операцією. Нагадаємо, що операції з безкоштовного надання товарів теж є постачанням (пп. 14.1.191 ПКУ).

Ми вважаємо, що нараховувати компенсувальні податкові зобов'язання згідно з пп. "г" п. 198.5 ПКУ в цьому разі не потрібно, оскільки упаковку використовують у господарській діяльності платника податку, що підтверджується її зарахуванням до складу витрат на збут.

Менш однозначне питання з нарахуванням у цьому випадку додаткових податкових зобов'язань із мінімальної ціни продажу відповідно до абз. 2 п. 188.1 ПКУ. Ризик нарахування таких податкових зобов'язань є, особливо щодо тієї упаковки, яка становить окремий актив, що має цінність (приклад – поліетиленові пакети). Тому обережним платникам варто нарахувати податкові зобов'язання виходячи з ціни придбання такої тари.

Водночас щодо упаковки, яка не має відокремленої вартості (приклад – пакувальна плівка), додаткових податкових зобов'язань із мінбази виникати не повинно. Адже така упаковка не відповідає критеріям визнання активів (покупець не може отримати з неї будь-яких економічних вигід у майбутньому), тому її не можна вважати товаром, на операції з постачання якої нараховують податкові зобов'язання (п. 185.1 ПКУ).

А загалом щодо цього питання зацікавленим особам має сенс отримати письмову індивідуальну податкову консультацію на підставі ст. 52 ПКУ.

4

Умова:

ТОВ "Кампус" закупило 5000 поліетиленових пакетів із метою пакування товару, який продають, на суму 600 грн із ПДВ (ПДВ – 100 грн). Товар пакують у пакети покупці в торговельному залі. Усі пакети було використано протягом звітного періоду.

Рішення:

Облік цих операцій буде таким (таблиця 4).

Таблиця 4

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Дт

Кт

Сума,

грн

1

Придбано пакети в постачальника

284

631

500,00

2

Відображено податковий кредит із ПДВ на підставі податкової накладної, зареєстрованої в ЄРПН

641

631

100,00

3

Оплачено пакети постачальнику

631

311

600,00

4

Використано пакети для пакування товару

93

284

500,00

5

Нараховано додаткові податкові зобов'язання з мінімальної ціни продажу

949

641

100,00*

* В обережному варіанті.

Читайте на цю тему також статтю "Тара в суб'єктів господарювання: правова регламентація обігу".

1. ПКУПодатковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

2. П(С)БО 16 – Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 16 "Витрати", затверджене наказом Мінфіну України від 31.12.99 р. № 318.

3. Методрекомендації № 2 – Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку запасів, затверджені наказом Мінфіну України від 10.01.2007 р. № 2.

4. Методрекомендації № 145 – Методичні рекомендації з формування складу витрат та порядку їх планування в торговельній діяльності, затверджені наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 22.05.2002 р. № 145.

_____________________________________________
© ТОВ "ІАЦ "ЛІГА", ТОВ "ЛІГА ЗАКОН", 2019

У разі цитування або іншого використання матеріалів, розміщених у цьому продукті ЛІГА:ЗАКОН, посилання на ЛІГА:ЗАКОН обов'язкове.
Повне або часткове відтворення чи тиражування будь-яким способом цих матеріалів без письмового дозволу ТОВ "ЛІГА ЗАКОН" заборонено.

Мати доступ до номерів і всіх статей видання Ви зможете за умови передплати на електронне видання БУХГАЛТЕР&ЗАКОН
Контакти редакції:
bz@ligazakon.ua