Внимание! Вы используете устаревшую версию браузера.
Для корректного отображения сайта настоятельно рекомендуем Вам установить более современную версию одного из браузеров, представленных справа. Это бесплатно и займет всего несколько минут.
Спробувати Оформити передплату
Спробувати Оформити передплату
"Токенізація" підпису бюджетної установи: розбір польотів після 07.11.2020
Роман Карп'юк, експерт, ЛІГА:ЗАКОН

Продовжуючи тему, розпочату в статті "Токенізація" підпису підприємства: розбір польотів після 07.11.2020", розглянемо бюджетний аспект електронного підпису.

Для суб'єктів держсектору завершення перехідного періоду, упродовж якого діяли старі ЕЦП, майже нічого не змінило.

Нагадаємо: ЕЦП і посилений сертифікат відкритого ключа використовують як КЕП і кваліфікований сертифікат електронного підпису до закінчення строку дії посиленого сертифіката відкритого ключа, але не пізніше ніж два роки з дня набрання чинності Законом № 2155, тобто до 07.11.2020.

Після вказаної дати ЕЦП, що були згенеровані до 07.11.2018, користуватися вже не можна.

Однак майже всі бюджетники так чи інакше вже мали у своєму розпорядженні КЕП, причому на захищених носіях.

Річ у тім, що для бюджетних установ передбачено обов'язок застосовувати лише засоби кваліфікованого електронного підпису чи печатки, які мають вбудовані апаратно-програмні засоби, що забезпечують захист записаних на них даних від несанкціонованого доступу, від безпосереднього ознайомлення із значенням параметрів особистих ключів та їх копіювання (абз. 2 ч. 2 ст. 17 Закону № 2155, абз. 1 п. 4 Порядку № 749).

А ось яким цей засіб може бути (токен, смарт-картка, мережевий криптомодуль, хмара тощо), вирішувати користувачу.

Перелік захищених носіїв інформації, які дозволено використовувати політикою безпеки системи "Клієнт Казначейства – Казначейство" та АС "Є-Звітність", наведено на сайті ДКСУ (https://bit.ly/33cRmWz).

Водночас зауважимо, що застосування захищених засобів зберігання КЕП передбачено й для тих установ, які беруть участь в електронних торгах. На цьому наголошують, зокрема, у ProZorro.

<...> Протягом двох років відбувався перехід на нові електронні підписи. За цей період закінчилася дія усіх ЕЦП, адже термін їх використання саме два роки. Отже, усі електронні підписи, які видані протягом дії Закону "Про електронні довірчі послуги", дійсні. <...>

Згідно з вимогами абз. 2 ч. 2 ст. 17 Закону застосовувати виключно засоби кваліфікованого електронного підпису чи печатки, які мають вбудовані апаратно-програмні засоби, що забезпечують захист записаних на них даних від несанкціонованого доступу, від безпосереднього ознайомлення із значенням параметрів особистих ключів та їх копіювання (зберігаються на захищеному носії – токені чи у хмарі), мають:

• органи державної влади,

• органи місцевого самоврядування,

• підприємства, установи та організації державної форми власності,

• державні реєстратори, нотаріуси

• та інші суб'єкти, уповноважені державою на здійснення функцій державного реєстратора,

для реалізації повноважень, спрямованих на набуття, зміну чи припинення прав та/або обов'язків фізичної або юридичної особи відповідно до закону.

Відповідно Замовники, що підпадають під зазначені вище категорії при діях в електронній системі закупівель, мають використовувати кваліфікований електронний підпис, який має вбудовані апаратно-програмні засоби, що забезпечують захист записаних на них даних від несанкціонованого доступу, від безпосереднього ознайомлення із значенням параметрів особистих ключів та їх копіювання (зберігаються на захищеному носії – токені чи у хмарі). <...>

(за інформацією ProZorro: https://bit.ly/3faUGGr)

Урахуйте також, що на сайті Центрального засвідчувального органу (https://czo.gov.ua/trustedlist) опубліковано довірчий список, у якому міститься інформація про кваліфікованих надавачів електронних довірчих послуг разом з інформацією про кваліфіковані електронні довірчі послуги, які вони надають.

На цю тематику також корисною буде публікація "ЕЦП на "флешці", або Як у бюджетному обліку показати придбання токенів".

1. Закон № 2155Закон України "Про електронні довірчі послуги" від 05.10.2017 р. № 2155-VIII.

2. Порядок № 749 – Порядок використання електронних довірчих послуг в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, підприємствах, установах та організаціях державної форми власності, затверджений постановою Кабміну від 19.09.2018 р. № 749.

_____________________________________________
© ТОВ "ІАЦ "ЛІГА", ТОВ "ЛІГА ЗАКОН", 2020

У разі цитування або іншого використання матеріалів, розміщених у цьому продукті ЛІГА:ЗАКОН, посилання на ЛІГА:ЗАКОН обов'язкове.
Повне або часткове відтворення чи тиражування будь-яким способом цих матеріалів без письмового дозволу ТОВ "ЛІГА ЗАКОН" заборонено.

Мати доступ до номерів і всіх статей видання Ви зможете за умови передплати на електронне видання БУХГАЛТЕР&ЗАКОН
Контакти редакції:
bz@ligazakon.ua